Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 4 februari 2015, 12:30
SvD Annons har byggt ett annonspaket för marknadsföring över flera plattformar, så kallade "cross screen"-lösningar.
Utgångsformatet är på 480×480 pixlar och anpassar sig automatiskt till olika kanaler som mobil och läsplatta.
”Tanken är att annonsören ska slippa lägga massa tid på att ta fram olika material för olika plattformar och att vi tillsammans med annonsören kan bestämma när vilken kanal är lämplig att exponera sitt budskap på för att optimera kampanjen och öka räckvidden i vår starka målgrupp”, säger Daniel Nilsson, senior digital advisor på SvD i en kommentar.
Målet är att 60 procent av alla kampanjer ska vara cross-screen 2016.
SvD:s egna mätningar visar att effekten för kampanjer som går över flera mediekanaler ökar markant.
”Såväl varumärkeseffekten som engagemanget ökar betydligt, men det som verkligen sticker ut är köpintentionen”, säger Daniel Nilsson.
Den första annonsören som testar formatet är Arvid Nordqvist via 3Kronor Communication och Club Eriks resebyrå. Annonsformatet har tagits fram i samarbete med företaget Adsetts.
Axel Andén