Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Susanna Baltscheffsky till Klotet – som får utökad tid

Publicerad: 21 December 2016, 11:47

Susanna Baltscheffsky. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Vetenskapsradions internationella miljöprogram Klotet blir dubbelt så långt och Ny Tekniks förre chefredaktör Susanna Baltscheffsky är ny producent.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetNy TeknikP1

”Klotet ska fortsätta att vara programmet där olika forskarröster hörs i ingående reportage om de mest brännande miljöfrågorna. Dessutom lägger vi nu till ett avsnitt i varje program där en forskarpanel svarar på lyssnarnas egna frågor om miljö och klimat. Vad är värst för klimatet – nötkött eller flyget? Ska man välja papperspåse eller plastpåse? Vilken Östersjöfisk är säker att äta?”, säger Ulrika Björkstén, Vetenskapsradions gruppchef, i ett pressmeddelande.

Från och med den 13 februari får Susanna Baltscheffsky, mångårig miljöreporter, rollen som producent för P1:s Klotet. Hon har tidigare bevakat vetenskaps-, miljö- och energinyheter för bland annat Svenska Dagbladet. Dessutom har hon varit redaktionschef och senare också chefredaktör för Ny Teknik.

”Med den kunskap jag nu har om teknikutvecklingen, ser jag olika möjligheter till stora miljöförbättringar om tekniken används på rätt sätt. Det blir fantastiskt spännande att både beskriva och granska olika lösningar på de stora miljöproblemen”, säger Susanna Baltscheffsky, som lämnade Ny Teknik i slutet av sommaren i samband med Talentum Medias stora omorganisation.

Ulrika Björkstén, ser rekryteringen av Baltscheffsky som en ”verklig satsning”:

”Det är otroligt roligt att kunna knyta en så kunnig miljöreporter till den redan drivna redaktionen. Det innebär en verklig satsning på Sveriges Radios miljöbevakning.”

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.