Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Succé för Sydsvenskans åsiktssidor

Publicerad: 27 Januari 2015, 13:48

För ett år sedan hade Sydsvenskan inga digitala insändarsidor. Nu tillhör materialet det mest lästa på sajten. Aktivt redaktörskap är en förklaring.


När Sydsvenskan sammanställde sin årslista stod åsiktssidorna för 9 av de 25 mest klickade texterna.

Det är svårt att kalla det något annat än succé. Våra lokala debatter och insändare fanns inte digitalt för ett år sedan. Nu har de haft fyra miljoner visningar på ett år. Det finns ett stort intresse, och ett stort engagemang, säger Teresa Lindstedt som är redaktör för Åsikter.

Vad skiljer era digitala insändarsidor från andras?

Att det är ett aktivt redaktörskap bakom sidorna. En text som i slutänden blir 3000 tecken på framträdande plats i tidningen kanske börjar som två meningar i en Facebooktråd.

Idéer och ståndpunkter är så klart alltid skribentens egna, men jag lägger i vissa fall mycket jobb på att hjälpa till med språk och formuleringar. Jag kan också lägga mycket kraft på att hitta någon åsikt som jag saknar i debatten.

Idag hade Åsikter en uppföljningden mest klickade texten, skriven av en fjortonårig flicka som blev mobbad i skolan

Jag har aldrig varit med om ett sådant engagemang. Jag ägnade två dagar åt att svara i telefon och vidareförmedla mejl och brev.

När man med sina egna formuleringar berättar om egna upplevelser så träffar det många rakt i hjärtat. Vi har ju skrivit hundratals, tusentals, artiklar om mobbning, men aldrig fått den spridning hennes text fick.

Engagemanget hjälpte också en mobbade flickan, som nu har börjat i en ny skola med nya klasskamrater.

Många skrev till henne att de varit med om liknande saker, och att om hon ville prata så fick hon gärna höra av sig till dem. Det stärkte henne något enormt och hennes liv ser helt annorlunda ut idag.

Vad planerar ni för utveckling i framtiden?

Mycket här handlar nu om samgåendet med HD och Jag tror nog att även Åsikter kan hitta fördelar i det samarbetet. HD har väldigt lästa insändare i papperstidningen, men är ungefär där vi var för ett år sedan digitalt, och vi tittar nu på hur vi ska kunna korsbefrukta varandra på bästa sätt.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.