Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Succé för Fredrik Gerttens nya film på Kickstarter

Publicerad: 30 Oktober 2013, 12:54

Fredrik Gerttens nya film har slagit alla mål på Kickstarter. Men det främsta värdet med crowdfunding är inte pengarna, säger han själv.


Den nya filmen heter ”Bikes vs Cars – We are many” och handlar om hur bilindustrins lobbyister försöker motverka cyklandet i världens storstäder.

Målet för insamlingen på Kickstarter var att nå 50 000 dollar, en nivå som nåddes förra veckan. Målet höjdes då till 70 000 dollar och med två dagar kvar har den nu samlat in 73 000 dollar.

Metoden att samla in pengar till en film med crowdfunding, gräsrotsfinansiering, började Fredrik Gerttens bolag WG Film med till den förra filmen ”Big boys gone bananas” som samlade in 17 000 dollar.

Eftersom vi har gjort det förut vet vi att det är ett väldigt hårt arbete. Vi har arbetat 24/7 med att skriva till cykelbloggar, stadsplaneringsbloggar och Facebooksidor över hela världen, säger han.

Arbetet har gett resultat. Nu har över 1 700 personer i 300 städer i 47 olika länder donerat pengar.

Det är fantastiskt att man kan sitta på ett litet kontor i Malmö och kommunicera med hela världen. Det säger något om den nya teknikens möjligheter, men också om dokumentärfilmens kraft, säger han.

Pengarna från Kickstarter är bara en del av den totala finansieringen, välbehövliga i glappet mellan förskottsbetalningarna och slutfinansieringen som kommer först när budgeten är stängd. Men det är egentligen inte pengarna som är det viktigaste med finansieringsformen, enligt Fredrik Gertten.

Framför allt finns det snart 2 000 människor där ute som vi nu har kontakt med. Det är en enorm resurs som är en del av ett långsiktigt arbete med att bygga publik till filmerna.

Vi har dessutom nått många fler än dem som donerat pengar.

WG Film har också byggt en sajt som bygger på en valkampanjplattform som uppmanar till aktivism. Där har 500 volontärer anmält att de vill hjälpa till med filmen.

Det gäller att ta till vara all den kärlek och uppmärksamhet vi får, och hålla det varmt tills filmen är klar. Nu vet vi var i världen vi har vänner som kan hjälpa oss när vi vill sprida filmerna.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.