Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Succé för auktionssajt på Norrtelje Tidning

Publicerad: 25 Mars 2013, 11:56

Norrtelje Tidnings satsning på en auktionssajt har blivit en succé. På onsdag avslutas auktionerna, och tidningen beräknas då ha tjänat 1 miljon kronor.


Den 19 mars öppnade Norrtelje Tidning auktionen NT Fynd. Konceptet bygger på att tidningens annonsörer erbjudits att sälja nya produkter via auktionssajten.

Det är en jättesuccé. Vi var osäkra på om konceptet skulle hålla på en liten ort, men det har tvärtom varit en framgångsfaktor, säger Niclas Pärni, försäljningschef på Norrtelje Tidning.

Samma koncept, som ägs av ENC, European Newspaper Consulting, har tidigare använts på bland annat de större tidningarna VLT och NA.

Under 1,5 vecka får tidningens läsare buda på de utauktionerade produkterna. Redan under de första 12 timmarna hade 55 procent produkterna på NT Fynd nått reservationspris.

Auktionen slutar på onsdag, och många kommer nog att buda över i sista stund. Det här har blivit något som alla snackar om just nu, säger Niclas Pärni.

Som exempel nämner han ett presentkort på Ica värt 5 000 kronor, som kommer att säljas för minst 4 800 kronor. En del av framgången tror han beror på att produkterna ligger bra i tiden. Det kan vara exempelvis trallvirke, utedusch, en Bahamasresa eller en spaupplevelse.

Vi har ungefär 130 produkter på auktionen den här gången, men vi hade behövt dubbelt så många för att möta intresset från kunderna. Men vi visste ju inte riktigt hur detta skulle slå och många kunder har under den här tiden hört av sig och sagt att de vill vara med nästa gång, säger Niclas Pärni.

Nu planeras för en ny auktionsomgång under samma tid nästa år.

Det kan vara så att vi kör en omgång i höst, men det beror lite på hur vi hinner med.

Hur mycket har ni tjänat på detta?

Det beror lite på hur man ser på det, men ungefär 1 miljon kronor har vi fått in. Sedan kan man diskutera hur mycket av detta som vi ändå skulle ha fått i vanlig annonsering från de här kunderna. Nu har vi i alla fall säkrat upp de här pengarna redan, säger Niclas Pärni.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.