Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Strömblad tar hand om lönsamheten

Publicerad: 14 Augusti 2009, 08:45

Gunnar Strömblad är nu ansvarig för lönsamheten i Schibsted. Han säger att tålamodet med icke lönsamma satsningar är betydligt mindre nu.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Gunnar Strömblad är nu ansvarig för Schibsteds lönsamhetsprogram. Ett specialteam bestående av ekonomer i olika delar av koncernen som ska hjälpa honom att övervaka att sparpaketet genomförs som planerat.

– För att vi i koncernledningen ska kunna känna oss helt säkra på att det här genomförs som planerat.

Kommer du att resa runt mycket?

– Nej, vi löser det utan dyra flygresor, med hjälp av telefon, mail och videokonferenser

I år ska Schibsted öka lönsamheten med en miljard kronor. Nästa år ska effekten av sparpaketet vara hela 1,6 miljarder kronor. Det handlar dock inte om ytterligare åtgärder utan om fördröjda effekter av sparpaketet som påbörjades förra året och avslutas i år.

– Fördröjningen gäller framför allt personalkostnaderna, men även produktförändringar och prisförändringar. Det är sällan alla åtgärder får genomslag på en gång.

Med sparpaketet har 870 tjänster försvunnit, 440 tjänster försvann 2008 och ytterligare 430 i år.

– Det ingår inga ytterligare personalneddragningar i det här paketet, säger Gunnar Strömblad.

Vilka har varit bäst på att spara?

– Alla gör det väldigt bra. Media Norge har sparat mest, men det är också den största marknaden, och den som drabbats mest av konjunkturen, framför allt på platsannonserna.

Har besparingarna påverkat miljön och kulturen på företagen?

– Jag ska inte påstå att jag har full kontroll över det. Det är klart det är tråkigt när många slutar, men jag tror att de flesta snabbt börjar titta framåt igen.

Punkt SE, Sesam, Schibsted Förlag och några andra verksamheter har lagts ner, finns det andra som är på gränsen?

– Det kan det vara. Den nya koncernledningen vill öka fokus på lönsamheten och det innebär att tålamodet med projekt som inte är lyckosamma är mindre nu. Vi har en strängare syn än vi hade förut.

Så Punkt SE och TV7 hade haft ett kortare liv om de startats idag?

– Det vill jag inte spekulera i.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.