Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Stort tapp för storstadspressen

Publicerad: 14 Februari 2012, 07:24

Januari var en mörk månad för storstadspressen, försäljningen minskade 15 procent jämfört med samma månad 2011.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

För ett år sedan hade den ekonomiska krisen ännu inte slagit till. Så volymerna är nu på en säsongmässigt normal nivå enligt Sveriges Mediebyråer.

Januari är traditionellt en månad då medieinvesteringarna är förhållandevis låga jämfört med resten av året. Nedgången förstärks dessutom av det mycket osäkra ekonomiska läget i omvärlden. Detta har medfört att färre annonsörer än normalt har sina budgetar klara och godkända, och det får en direkt inverkan på investeringarna i januari, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

Den del av annonsförsäljningen som går genom dem minskade med 7,3 procent i genomsnitt. Betydligt sämre gick det för radiokategorin som sjönk med 30 procent och bio som backade 37 procent jämfört med 2011.

Storstadsmorgontidningarna tappade 15 procent och övrig morgonpress 12 procent. Kvällstidningarna gick något bättre än genomsnittet med en minskning på enbart 6 procent.

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.