Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Stort tapp för dagspressen

Publicerad: 25 Augusti 2015, 09:30

Marknaden fortsätter att präglas av skiftet till digitala medier. Det visar nya siffror från IRM för andra kvartalet.


Ämnen i artikeln:

IRM

Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) redovisade i dag sin mätning från 2015 års andra kvartal. Siffrorna visar på en tillväxt på 0,8 procent vilket beskrivs som fortsatt svagt positivt.

I ett pressmeddelande från IRM konstateras att marknaden fortsätter att präglas av skiftet till digitala medier, som ökar med 470 miljoner kronor. Sämre har det gått för den tryckta dagspressen som fortsätter att tappa. En sammanfattning av året visar ett totalt tapp på 13,8 procent jämfört med samma period förra året, vilket är en större minskning än under 2014 och mer än IRM hade förväntat sig.

”Att vi inte ser en avtagande trend ännu kan bero på att dagspressen varit så pass dominant på vår marknad”, säger IRM:s vd Madeleine Thor i en kommentar.

IRM:s förväntningar baserar sig på utvecklingen av internationella marknader, där tappet för print gradvis avtagit. IRM utesluter dock inte att det internationella mönstret med minskat tapp kan nå Sverige senare.

”Det andra kvartalet är ganska typiskt för den utveckling som vi sett sedan början på 2014.Vi ser att de digitala medierna gynnas och tillväxten för dem är fortsatt kraftig. Det ser också ljust ut för utomhus, butiksmedia, radio och bio medan tryckt media fortsätter att tappa”, avslutar Madeleine Thor.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.