Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Stort sug efter tidningarnas Googletjänst

Publicerad: 18 Oktober 2012, 09:56

Det har varit en lyckad start för mediehusens samarbete med Google. Försäljningen har gått bra och kommer att bli ännu bättre.


Ämnen i artikeln:

Google

I våras inledde EK-koncernen, NTM-koncernen och VK-koncernen ett samarbete med Google när det gäller onlineplattformen AdWords. Och det har gått över förväntan.

På NTM var det en person från start som jobbade med att sälja Google-produkten. Snart är tre säljare sysselsatta med det på heltid. Förutom koncernens säljledare för digital marknadsföring, Mikael Paulsson.

Vi har rekryterat en i Norrbotten som börjar efter nyår. Vi ska också anställa någon i Uppsala och vi har redan en person som jobbar här i Östergötland, säger han.

Det är enligt honom inget problem för annonsörerna att förstå vad det är NTM:s säljare vill förmedla.

Däremot kan det vara ett problem att de blivit nerringda av andra aktörer som har liknande erbjudanden. Men de kan inte erbjuda lokal kännedom.

Sedan finns det något annat som också talar för mediehusets säljare:

Vi erbjuder alltid fysiska möten också. Och så fort vi får komma och träffa kunderna blir det en hög procent positiva avslut.

NTM:s kunder erbjuds i dag paket i fyra prisnivåer. Från 900 kronor per månad till 4 500 kronor per månad. Fler detaljer här. 

De kunder vars avtal har gått ut har i alla fall utom ett förlängt det. Kunden som valt att inte göra det driver en campinganläggning.

Så han återkommer nästa säsong.

Har försäljningen tagit pengar från andra kanaler eller är det nya pengar?

Det är egentligen för tidigt att säga. Jag tror att det är en kombination. Man kan nog inte säga att det inte sker en överflyttning.

Även EK-koncernen har utökat säljet. Där är två personer nu sök-säljare på heltid.

Det har gått lysande, vi är riktigt nöjda, säger projektledare Anders Boberg.

Och kunderna verkar vara inne på samma linje. Över 90 procent förlänger kontraktet när avtalstiden gått ut.

Varför ska de anlita er? Det här kan de göra själva?

Visst har vi stött på kunder som säger att de gör det själva. Men då brukar vi fråga om vi inte får komma och jämföra våra resultat. Och då visar det sig att våra experter är bättre på att hitta sökorden som fungerar. Dessutom köper de billigare. Så kunderna får mer för pengarna.

Det är samma tongångar i Umeå.

Det har gått riktigt bra, säger Björn Widstrand, digitalchef på VK-koncernen.

Vi kommer absolut att sälja för ett sexsiffrigt belopp, men vi kommer inte över miljonen, i år.

Annonsörerna som använt sig av VK:s sök-sälj har olika marknader. Allt från lokalt i Umeå till aktörer som jobbar på Europa-nivå.

Även Björn Widstrand poängterar att mediehusets experter levererar ett bättre resultat än det kunderna får om de gör jobbet själva.

Det här kräver kunskap och erfarenhet. Sedan är det så att många kunder är duktiga på det men har inte ork och tid att lägga ner och vill ha vår hjälp på grund av det.

De tre mediehusen ingår alla i Citygate-nätverket.

Kommer ni att ta det här vidare på något sätt?

Först ska vi se att den här produkten stabiliserar sig. Ge den tid att växa, se vilka kunderna är och vilka behov de har, säger Citygates vd Niklas Jonason.

Är fler mediehus på gång att sälja produkten?

Jag hoppas det. Vi diskuterar med några i alla fall.

Så ska det säga klick mellan NTM:s kunder och Google

Google och tre svenska mediehus säljer tillsammans

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.