onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Stort sparpaket på Hallpressen

Publicerad: 22 februari 2012, 13:33

Hallpressen startar nu ett projekt som syftar till att minska kostnaderna med 30 miljoner. (Uppdaterad)

Ämnen i artikeln:

Hallpressen

AA

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


Förhoppningen är att hitta bättre och smartare sätt att producera tidningarna i framtiden, säger Mats Ottosson, redaktionschef och ansvarig utgivare på Jönköpings-Posten.

Projektet ska innebära besparingar på 32 miljoner vilket motsvarar 60 årsarbeten och kan beröra alla avdelningar på alla företag inom Hallpressen förutom de som sysslar med tryck och distribution. Tidningsföretagen inom Hallpressen sysselsätter i dag 360 personer.

Exakt vilka åtgärder som kommer att vidtas vet inte Mats Ottosson i dagsläget.

Men vi måste hitta bättre och smartare sätt att producera tidningar på. Som också ger större läsarnytta. Tittar man på hur hela dagspressen jobbar så har det inte förändrat sig mycket sedan 1980-1990-talen. Vi har inte dragit nytta av de tekniska landvinningarna fullt ut.

Kan det bli fråga om centraliserad redigering?

Jag vet inte. Det är sådant vi ska titta på.

Men samtidigt handlar det inte bara om minskade kostnader, en ökad kvalitet är också centralt i det här projektet.

Att ta mer betalt för tidningen eller för annonserna och på den vägen öka intäkterna tror inte Mats Ottosson på:

Då skrämmer vi bort läsarna. Det går inte längre. Vi måste hitta andra vägar.

Reaktionen blev inte häftig. Det är kloka medarbetare vi har som har sett vad som händer i omvärlden. Jag tror inte att det blev en så stor överraskning.

Han har nu bjudit in hela organisationen att komma med förslag på hur besparingarna ska genomföras.

Har du några egna tankar på hur de ska gå till?

Det finns egna tankar. Men de tänker jag inte gå ut med så här.

Alla besparingar behöver inte handla om tjänster. Det kan finnas annat att titta på också menar Roger Jonsson, inköp av featurematerial utifrån till exempel.

Fokus ska vara på att ha råd att göra bra lokal journalistik och vara bra på lokal marknadsföring betonar Roger Jonsson.

Har inte Hallpressen alltid varit bra på det?

Kanske. Men jag tror vi kan bli ännu bättre.

Var ska de 32 miljonerna sättas in?

Jag tror att vi behöver fokusera mer på ytterkommunerna. Jönköping är en tillväxtort så där går det förhållandevis bra.

Vad ska ni göra där?

Det tänker jag inte släppa här och nu.

När kan du göra det?

Kanske finns det något att säga om några månader.

I Hallpressen ingår: Jönköpings-Posten, Smålands-Tidningen, Tranås Tidning, Vetlanda-Posten, Värnamo Nyheter, Smålänningen, Falköpings Tidning, Västgöta-Bladet, Skaraborgs Läns Tidning och Skövde Nyheter. Hallpressen äger också nyhetssajten Jnytt, JnyttXtra och Riksmedia AB. Hallpressen AB ingår i Herencokoncernen.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev