Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Stort ras för landsortspressen

Publicerad: 14 Augusti 2012, 09:19

Mediebyråerna fortsätter att köpa mer. Men inte i dagspress. I juli tappade landsortspress nära 30 procent.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Hittills i år har mediebyråerna ökat sina reklamköp med 1,8 procent. Främst i tv och på nätet. Men alla dagspresskategorier går bakåt.

Tidigare har landsortstidningarna försvarat sin position någorlunda men i juli kom raset. Försäljningen minskade med 28,4 procent jämfört med samma månad 2011. Junisiffran var ett tapp på 5,5 procent.

Även storstadspressen tappade stort, 22 procent jämfört med 2011. I juni var minskningen 8,8 procent.

Kvällspressen låg på ungefär samma nivå både juni och juli, en minskning på 4,3 respektive 5,9 procent.

Årets första sju månader är storstadspress den dagspresskategori som tappat mest, 12,7 procent. I och med de dystra julisiffrorna är det samlade resultatet för landsortspressen ett tapp på 4 procent. Kvällspressen ligger på minus 5,6 procent.

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.