Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Stort intresse för VF:s senior-it-kurser

Publicerad: 31 Maj 2016, 07:28

Värmlands Folkblad såg ett behov av och arrangerar nu därför seniorkurser i mobil, data och läsplatta. Två av tre kurser blev snabbt fullbokade.


Ämnen i artikeln:

Värmlands Folkblad

Idén väcktes under ett möte med marknadsgruppen på Värmlands Folkblad. Under en diskussion kom gruppen in på att företaget satsar allt mer digitalt, men att en del av tidningens läsare kan behöva hjälp på det området.

I dag ställs det höga krav på att man ska vara digital, men alla läsare är inte där än. Därför tänkte vi att vi kunde anordna it-kurser för att minska kunskapsglappet, säger Malin Tömmernes, som är projektledare för VF:s marknadsaktiviteter där seniorkurserna ingår.

Tre enheter valdes ut: mobil, data och läsplatta. Därefter bestämde man sig för att hålla tre kurstillfällen, vardera tre timmar långa med totalt tio kursdeltagare per tillfälle. Det dröjde inte länge förrän mobil och läsplatta-kurserna blev fullbokade, berättar Malin Tömmernes:

Vi har märkt av ett väldigt stort intresse. Platserna tog snabbt slut efter att anmälan öppnades. Och kursdeltagarna är nöjda och glada. Vi har fått positiv respons på sociala medier och flera har visat sin uppskattning genom att ringa in till prenumerationsavdelningen.

It-kurserna riktar sig till seniorer som har en begränsad erfarenhet av att använda enheterna. Deltagarna består främst av 30-talister, men det finns också exempel på nyblivna pensionärer.

Håller i kurserna gör VF:s it-tekniker Emir Sehalic. Än så länge har de valt att lägga utbildningen på en ganska grundlig nivå. Vid datatillfället började han till exempel med att förklara vad en mus är, och avslutade med att visa hur man öppnar mejl och Facebook.

Ambitionen med vårens tre kurstillfällen var att undersöka hur stort intresset är och testa upplägget.

Till hösten vill vi göra ett mer detaljerat kursinnehåll och lägga kurserna på lite olika nivåer. Många var till exempel nyfikna på att skaffa Facebook och Instagram, och att få lära sig mer om banktjänster det är sådant som skulle kunna bli aktuellt då, säger Malin Tömmernes.

Hon är nöjd och glad över att satsningen tagits emot så väl och ser fram emot att fortsätta arbetet under hösten.

Vi älskar Värmland och våra läsare. Därför försöker vi hela tiden hitta nya aktiviteter som de gillar och som knyter oss närmare till publiken.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Värmlands Folkblad

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.