Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Storstadspressen rasar: -34 procent

Publicerad: 9 Maj 2017, 05:07

Storstadspressen tappade 33,8 procent av de mediebyråförmedlade reklamintäkterna i april, jämfört med samma månad i fjol, visar Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernDagspress

Totalt för alla kategorier var tappet 3,2 procent, en effekt av att påsken, då medieinvesteringarna minskar, inföll under april.

Storstadspressen tappade 33,8 procent. Kvällspressen, som stått för de största tappen de senaste åren, tappade däremot bara 7,8 procent. Landsortspressen tappade 19,4 procent. Tv tappade, men endast 1,5 procent.

”Tv tappar marginellt men levererar i enlighet med förväntningarna. Det stora raset står de tryckta medierna för. Värst ser situationen ut för dagspress storstad, som i april tappade 33,8 procent. Kategorins negativa trend har varit tydlig under året; ackumulerat har mediekategorin hittills tappat 24,7 procent eller drygt 79 miljoner kronor. Storstadstidningarna måste se över både sitt erbjudande, sin paketering och sin prissättning för att stoppa raset. Det är knappast troligt att de förlorade intäkterna kan hämtas igen digitalt. Självklart ska de fortsätta utveckla de digitala produkterna, men om medieinvesteringarna i print fortsätter att sjunka i den takt vi hittills sett måste någon förändring ske”, säger Jochum Forsell, vice vd IUM i en kommentar till siffrorna

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.