Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Storstadspressen: April tufft – men inte kolsvart

Publicerad: 9 Maj 2017, 08:05

Mediebyråbarometern ger en indikation men inte hela sanningen. Och det finns absolut ljuspunkter menar Alexander Lydecker, försäljningsdirektör på Bonnier News. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

CitypaketetGöteborgs-PostenMediebyråbarometern

Tappet i april var 34 procent. Från årsskiftet har var fjärde annonskrona försvunnit från den mediebyråförmedlade andelen av storstadspressens printförsäljning. Alexander Lydecker, försäljningsdirektör på Bonnier News tror att det finns en viss påskeffekt i siffrorna. Men han känner ändå inte igen bilden.

– För oss var april en förhållandevis bra månad överlag. För ett av våra varumärken den bästa på länge.

Omkring 60 procent av annonsförsäljningen för Bonnier News tidningar går inte via mediebyråerna.

– Det är också en del av förklaringen. Vi skär inte guld med täljkniv men så dåligt som mediebyråbarometern visar går det inte.

Johan Markström är vd för Citypaketet där samtliga storstadstidningar ingår. 98 procent av bolagets affärer är med mediebyråer. Han borde därför vara bekymrad men så är inte fallet.

– April var tufft, men inte så tufft som mediebyråbarometern visar. Vi tappade omkring 20 procent i print då. Och ackumulerat sedan årsskiftet var tappet omkring 2,5 procent. Men det har vi hämtat igen nu så vi ligger på plus i maj.

Men visst finns det strukturella problem som branschen måste komma till rätta med menar han:

– Annonsörerna har flyttat för mycket pengar för snabbt. Visst har tidningarna tappat i räckvidd men inte i paritet med hur försäljningen har minskat. Och det tapp som skett har till stora delar skett i periferin med otrogna läsare som nappar på kampanjerbjudanden.

– Vi ser i våra mätningar att lästiden på tidningen ökar och även obs-värdena på annonserna. Det måste branschen gå ut och berätta.

Det är lite för stort fokus på digitala kampanjer menar han. Inte bara från mediebyråerna utan även hos kunderna och reklambyråerna.

Inte hos tidningarna?

– Det är lite olika. Men inte på de tre tidningar jag representerar (DN, GP HD-Sydsvenskan).

Linda Forsberg är försäljningsdirektör på Stampen Media. Hon tycker inte heller att helheten är lika dystra som Mediebyråbarometerns aprilsiffror.

– Visst tappar vi. I regel ligger det i samma härad som IRM:s prognoser för 2017, -15 procent, sedan har vi ibland månader när det är ännu värre.

– Sedan är det ju också så att vi tappar vissa affärer som till exempel vissa mäklare som gått tungt i print med olika digitala lösningen.

Men de ger inte samma pengar?

– Nej, det gör de inte.


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.