Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Stora reklamkakan växte med 4 procent 2007

Publicerad: 16 April 2008, 05:45

Den totala reklamkakan växte i fjol med 2,3 miljarder till 63. Investeringarna i medierna fick ta något mer av kakan och direktmarknadsföringen samt produktionskostnaderna något mindre.


Det IRM, institutet för reklam- och mediestatistik, redovisade om medieinvesteringarna efter fjärde kvartalet 2007 har bara reviderats lätt. Internet är nu bland de allra största, tv, landsortspress och storstadspress. Fortsätter tillväxten på nätet kan reklamen där inom något år vara ledande.

I den stora reklamkakan läggs all marknadskommunikation och produktionskostnader till medieinvesteringarna. IRMs statistik visar att när medieinvesteringarna ökade med 5,6 procent, så ökade direktmarknadsföring med 1,6 procent och produktionen med 2,5.

Att direktmarknadsföringen inte höll samma ökningstakt som medierna beror på att investeringarna i mässor minskade med över 400 miljoner, till 3,5 miljarder. Sponsring är populärt och växte med sina 4,6 miljarder nästan ifatt tv. Samma takt höll butiksreklam och event, medan presenterna, den enskilt största reklamkanalen, ökade måttligt till från 4,7 till 4,8 miljarder.

Produktionskostnaderna höll inte riktigt samma ökningstakt som medieinvesteringarna i och med att den enskilt största kategorin direktreklamproduktion minskade något.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.