Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Stor omorganisation väntar Mitt i

Publicerad: 4 Maj 2016, 08:04

Den andra som drabbar koncernen på kort tid. "Vi måste fortsatt vara beredda att ställa om organisationen" säger Mitt i:s vd Erik Norberg.


Ämnen i artikeln:

Mitt i

I november togs två och en halv tjänster bort på Mitt i-tidningarna i samband med en omorganisation. Samtidigt gjordes en digital satsning och koncernen öppnade 31 nya lokala sajter.

Nu har Mitt i:s ledning ännu en gång lagt fram ett förslag på en rad organisationsförändringar. Förhandlingar med facket inleds under dagen.

Erik Norberg, vd för Mitt i-tidningarna, förklarar vad förslaget innebär:

Vi gör en större omorganisation av redaktionen. Mitt i har sett ut på ett ganska liknande sätt under väldigt många år. Även om vi har gjort om vår form har principerna för organisationen varit samma. Nu gör vi ett större omtag för att bland annat kunna arbeta kanaloberoende.

Han berättar vidare hur de i den här processen har uppdaterat förslaget kring arbetsbeskrivningar för de flesta medarbetarna. Men eftersom förhandlingar just nu pågår vill han inte gå in på några detaljer kring hur det påverkar de olika rollerna.

Samtidigt har koncernen tappat stort i omsättning från föregående år. Totalt handlar det om 50 miljoner kronor.

Det påverkar resultatet nästan rakt av. Så som vår verksamhet ser ut har vi stora kostnader i tryck och distribution, och när intäkterna går ner har vi fortsatt kvar våra distributionskostnader.

Tror du att det här är ett tapp ni kan ta igen eller kommer ni att ligga kvar på den här nivån?

Målsättningen är att vi över tid ska växa, även om det är en tuff situation just nu. Men ser man till räckvidden, där det är snudd på kris för många andra medier runt om i landet, har vi tvärtom en extremt stark sådan. Det är en väldigt bra utgångspunkt även när marknaden som helhet minskar.

Mitt i gör löpande justeringar efter att de sett över kostnadsbilden, men också flera satsningar, säger Erik Norberg.

Vi har satsat en hel del på uppdaterad form, innehåll och digitaliseringar. Och vi måste fortsatt vara beredda att ställa om organisationen och göra den mer kundanpassad, snabbrörlig och innovativ.

Hur känner du nu när resultatet blir sämre trots att ni gjort en del satsningar?

Det är självklart tråkigt men inte så väldigt förvånande. Vi har länge arbetat med en affärsmodell som varit lyckosam, men under 2015 kom omvärlden ikapp även Mitt i, säger Erik Norberg och fortsätter:

Men vi har en enormt stark tilltro till grundprodukten. Sedan måste man ha respekt för att sådana här omorganisationer tar tid.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mitt i

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.