Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Stor ökning av landsortspressens digitala intäkter

Publicerad: 13 November 2018, 06:00

De digitala intäkterna ökar markant för morgontidningarna under årets tredje kvartal. Allra bäst gick det för landsortpressen.


Ämnen i artikeln:

TU

Totalt sett ökade morgontidningarnas digitala intäkter med 19,4 procent under 2018 års tredje kvartal. Det visar siffror från branschorganisationen TU.

Det är framför allt landsortspressen som drar upp siffran. För den steg de digitala annonsintäkterna med 43,4 procent, jämfört med samma period förra året. Siffran är den högsta som TU uppmätt ett enskilt kvartal sedan hösten 2014.

Storstadspressen däremot tappade 1,9 procent.

”Sammantaget så utvecklades reklaminvesteringarna i digitala nyhetsmedier positivt under tredje kvartalet. Några av skälen till det är annonseringen inför höstens val och fotbolls-VM i Ryssland. Men också det skarpa nyhetsläget i samband med sommarens allvarliga skogsbränder”, säger Tobias Lindberg, analys- och opinionsansvarig på branschorganisationen TU – Medier i Sverige.

Även om papperstidningen fortsätter att tappa annonsintäkter bringar den fortfarande in betydligt mer pengar än de digitala produkterna, visar TU:s siffror. Allt som allt investerade annonsörerna 229 miljoner kronor i morgonpressens digitala kanaler. Motsvarande siffra i print är 613 miljoner kronor.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.