Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Stödet breddas – men kraven skärps

Publicerad: 7 November 2016, 11:50

I den medieutredning som nu presenteras ska presstödet breddas till ett mediestöd genom att kopplingen till betald upplaga försvinner. Samtidigt skärps kraven. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

UtgivarnaMedieutredningenJeanette GustafsdotterAlice Bah KuhnkeAnette NovakTU

Fler släpps in i det nya stödsystemet, bland annat gratistidningar, digitala medier och nyhets- och bildbyråer. Samtidigt skärps kraven, säger Anette Novak när hon presenterar Medieutredningen, bland annat genom att minst 60 procent av innehållet ska vara nyhetsmaterial och att det exklusiva egenproducerade materialet ska utgöra minst 20 procent.

Ramen föreslås öka med 165 miljoner kronor fram till 2020. Då kommer det att uppgå till 732,1 miljoner kronor.

”Det räcker inte så vi föreslår en mediefinansieringsutredning som ska se över framtida finansieringsmöjligheter som skulle ge en betydligt större ram.”

Sex viktiga nyheter med det nya stödet, enligt förslaget:

1. Ej betald upplaga utan rörelsekostnader som beräkningsgrund för mediestödet. ”Eftersom det inte finns koppling mellan betalt och kvalitet”.
2. Krav på ansvarigt utgivarskap för att få ta del av stödet.
3. Extra stöd för underbevakade områden som går utanför det normala stödet. Incitament för att förbättra bevakningen på de platser där den idag saknas.
4. Extra stöd för förbättrad tillgänglighet.
5. Nystartade medier och medier för mindre målgrupper som minoriteter får lägre tröskelkrav på både användare och periodicitet.
6. Oberoendet från staten ska öka genom att en mediestödsnämnd bildas som inte har någon politisk representation utan har en majoritet som nomineras av mediebranschen. För att skapa avstånd till staten.

Det nya mediestödet föreslås träda i kraft den 1 januari 2018.

Fler förslag från Medieutredningen:

- En investeringsfond ska inrättas för nystartade medieföretag.
- Reklamskatten ska avskaffas (Vilket riksdagen beslutade redan 2002 men det har fortfarande inte genomförts av någon regering, reds. anm.)

Medieutredningen föreslår också att det borde utredas om ett nytt offentligfinansierat mediebolag ska inrättas. Det ska ”främst verka i andras kanaler – på platser där marknaden inte förmår”. Bolaget ska ligga under Förvaltningsstiftelsen och finansieras genom en effektivisering på 5–10 procent av befintliga statligt finansierade medier (public service).

TU välkomnar att Medieutredningen nu lagts fram:

”TU kommer nu att studera utredningens förslag i detalj. Men vårt första intryck är att utredningen på flera områden beskriver dagspressens och nyhetsmediernas aktuella situation väl”, säger Jeanette Gustafsdotter, vd, i ett pressmeddelande:

”Vi är positiva till flera av utredningens förslag, som att öka stödet till dagspressen, öka oberoendet till staten och att utreda skärpta straff för hot mot journalister.”

Däremot är TU initialt tveksamt till Medieutredningens förslag på ett offentligfinansierat mediebolag:

”Här ser i stället TU att utredningens förslag om investeringsfonder för nystartade medieinitiativ och en prioritering av snabb internetaccess till medborgarna som mer vitala och framkomliga vägar”, står det i TU:s pressmeddelande.

Utgivarnas vd Per-Anders Broberg kommenterar Medieutredningen på sin blogg. Han uttrycker besvikelse över att frågan om ett nytt medieetiskt system inte nämndes:

”En besvikelse dock att inte frågan om ett nytt medieetiskt system finns med bland dessa ‘Mediepolitiska skisser’. Frågan nämns nu endast i en bilaga, vilket för övrigt är den promemoria som Medieutredningen lämnade till Kulturdepartementet redan i mars i år.”

Här går det att läsa Medieutredningens förslag.

Mer om Medieutredningen:

Jonas Nordlings kommentar.

PeO Wärrings kommentar.

Niclas Malmbergs (MP) kommentar.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.