Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Stockholm City attraherar mobilanvändare

Publicerad: 2 Oktober 2003, 10:16

Stockholm Citys satsning på sms har blivit en stor framgång. Varje dag tar redaktionen emot drygt 1 000 sms-svar från läsare.


Läsarna skickar bland annat in svar på korsord, radannonser och insändare.
– Insändare och korsord går bäst, sade Josefine Granding Larsson, redaktör för digitala medier.
Vid Tidningsutgivarnas Branschdagar berättade hon om hur sms-tjänsterna förstärkt Stockholms Citys dialog med läsarna.
– Vi har haft flera galna idéer där vi blivit förvånade över läsarnas stora intresse.
Som exempel nämnde hon en tävling där läsarna fick tippa forbollsallsvenskan – 550 personer nappade. Och ännu större blev gensvaret när en kull kubanska krokodiler kom till världen på Skansen-akvariet i augusti i år. 660 läsare skickade in 1 800 namnförslag via sms.
Alla som hör av sig till tidningen får ett svars-sms.
– Svaret är jätteviktigt. Det visar att vi bryr oss om läsarna, sade Josefine Granding Larsson.
Hon såg det också som en stor fördel att tidningen slipper den administration som brevsvar kräver. Tidningen tar endast emot svar via sms.
Att skicka sms till Stockholm City kostar tre kronor för de flesta tjänsterna. Vissa annonser kostar 30 kronor.
Hur mycket pengar tidningen har tjänat på sina sms-tjänster ville dock varken Josefine Granding Larsson eller tidningens chefredaktör Mikael Nestius svara på. I dag tar teleoperatörerna den större delen av intäkterna. Något som kan förändras i framtiden. Som Pressens Tidning rapporterat för Tidningsutgivarna samtal med teleoperatörerna om en förändrad affärsmodell.
YLVA CARLSSON

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.