Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Stjärnsäljaren lämnar SvD efter 50 år i tjänst

Publicerad: 1 September 2017, 07:25

Fotograf Malin Hoelstad 2017-08-31 Christer Hagbergh

I dag är det 50 år sedan Christer Hagbergh gjorde sin första dag på Svenska Dagbladet som säljare. Sedan dess har han sålt för 1 miljard kronor, avverkat 11 chefredaktörer – och fyllt 70 år. Men om två månader lämnar han Schibstedhuset.


Ämnen i artikeln:

Pierre BergströmSchibstedSvDSvenska Dagbladet

Den 1 september 1967 gjorde Christer Hagbergh, av kollegorna kallad ”Grefven”, sin första dag på Svenska Dagbladet. Det var samma helg som Sverige bytte till högertrafik, så det var lite problematiskt att ta sig dit, minns han.

Men allt sedan dess har han dagligen – och med glädje – tagit sig de 13 milen fram och tillbaka från hemmet i Rimbo till jobbet i Stockholm.

– Det är lika roligt varje dag att åka till jobbet. Anledningarna är många till att jag stannat i alla dessa år. Dels har jag trivts väldigt bra. Jag har haft många trevliga arbetskamrater och skapat bra relationer till de kunder jag arbetat med. Dels har det gått väldigt bra.

Christer Hagbergh har under sin tid på tidningen arbetat med stora kunder som Svenssons Möbler, Länna Möbler, Länna sport och Cykelringen. Totalt har han genererat intäkter för över 1 miljard kronor. En hisnande siffra kan tyckas, men för Christer Hagbergh var det ett av flera uttalade mål:

– Mina tre mål har varit att arbeta till 70, vara på SvD i 50 år och sälja för 1 miljard.

I dag har han uppnått samtliga. 71 års-dagen närmar sig och om två månader lämnar han Schibstedhuset. Nu är det dags att sätta upp nya mål.

– Framåt handlar dem om att tillbringa tid med barn, barnbarn, fru och ta hand om huset. Jag kommer inte ha några problem att fylla min tid.

Men det är med blandade känslor han lämnar SvD i höst.

– Det har varit många sömnlösa nätter när jag legat och funderat fram och tillbaka; hur ska det gå? Men skulle de behöva hjälp ställer jag gärna upp. Efter alla dessa år har man en massa saker inom sig. Inget jag inte kan dela med mig av förstås, med erfarenheter och kunskaper jag byggt upp.

– Sonen jobbar här som produktionschef så jag får väl höra en del av honom framledes.

Hur har ditt arbete förändrats under dina år på tidningen?

– Den första stora förändringen var när tv:n kom. Då var det en dipp i annonseringen. Men vi lyckades ändå bra med att hålla i rätt trådar. Sedan kom internet. Och det är klart att det har märkts både på upplagan och annonsintäkterna. Fast inte i den utsträckning som vi trodde i början.

Under Christer Hagbergh tid på SvD har tidningen haft 11 olika chefredaktörer, 9 verkställande direktörer och 15 annonsdirektörer. Många har gjort bestående intryck, men han minns särskilt en person.

– En som jag har och har haft ett gott förtroende för och en mycket bra relation till är Gunnar Strömblad. Gunnar gillar jag verkligen och han har gjort mycket för Svenska Dagbladet. När mediebranschen gått igenom tuffa perioder finns det vissa personer man tyr sig till. Gunnar är en sådan person.

Av kollegorna kallas Christer Hagbergh för ”Grefven”. Smeknamnet myntades av den tidigare chefen på annonsavdelningen Pierre Bergström. När han tillträdde var Christer Hagbergh hemma för att vila upp sig efter en operation. Pierre Bergström besökte därför Christer Hagbergh i hemmet i Rimbo. Under besöket vart Bergström så tagen av området och särskilt av en bondgård alldeles i närheten att han sade: ”Du bor ju precis som en greve”.

– Sedan berättade han historien för medarbetarna på tidningen och efter det har jag kallats för ”Grefven”.

Den sista oktober gör Christer ”Grefven” Hagbergh sin sista dag i tjänst på Svenska Dagbladet.

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.