Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 24 April 2013, 04:46
Stina Honkamaa lämnar Google för att bli vd för Bonnierbolaget United Screens.
Stina Honkamaa har de senaste fem åren jobbat som vd för Google i Sverige. Innan dess var hon vd för mediebyrån Carat.
Nu blir hon vd för bolaget United Screens som hon också grundat tillsammans med TV4:s planeringsdirektör Malte Andreasson, TV4-chefen Jan Zachrisson och Oscar Höglund, vd för Epidemic Sound.
Bolaget United Screens ska sammanföra rättighetsinnehavare med annonsörer och Youtube-tittare.
Tanken är att presentera mycket av det innehåll som medie- och produktionsbolag i dag inte kan publicera på nätet på grund av upphovsrätt eller avsaknad av licens. Annonsintäkterna ska sedan delas mellan rättighetsinnehavaren, Youtube och United Screens.
De mediebolag och produktionsbolag som vi redan nu har skrivit avtal med och som sett vår affärsmodell ser oss som en värdefull partner med en lösning på problem de brottats med i många år. De är bäst på att producera innehåll för traditionell tv, ett format som är uppskattat och som kommer vara uppskattat även framöver. Vi är bäst på att utifrån våra gemensamma erfarenheter erbjuda digitalt innehåll, förvaltning och intäktsmodeller som inte bara är anpassade för webben utan från början skapade för webben, säger Jan Zachrisson, styrelseordförande för United Screens, i ett pressmeddelande.