Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Stefan Melesko: Tre koncerner som vill leda Norden

Publicerad: 7 Maj 2010, 07:26

Tre företag, svenska Bonnier, norska Schibsted och finska Sanoma har alla ambitionen att bli Nordens ledande mediekoncern.


Sverige, Norge och Finland utgör undantagsländer i Europa vad gäller dagspressen. I dessa länder finns en högre penetration vad gäller läsning av dagstidningar än i andra länder i Europa inklusive Danmark. Det är av det skälet som jag brukar hävda att vad gäller strategier och utveckling av dagstidningsföretag så finns inget att lära på andra sidan av Öresund mer än att se vad som skall undvikas.

I våra tre länder finns tre stora mediekoncerner sinsemellan med stora likheter men också olikheter. Koncernerna är Bonnier, Schibsted och Sanoma. Alla tre har ambitioner att på något sätt uppfattas som norra Europas ledande medieföretag, vilket inte nödvändigtvis behöver betyda största. Så skriver t.ex. Schibsted i sin årsredovisning 1996: Schibsteds visjon er å bli Skandinavias ledende mediebedrift gjennom å være den foretrukne inn- holdsleverandør til lesere, seere og annonsører, uavhengig av medievalg.

Bonnier är idag till ingen del noterat på någon fondbörs. Tidigare var dagstidningsdelen och TV4 publika bolag. Sanoma noterades för första gången på börsen 1977. Och Schibsted som bolagiserades så sent som 1988/89 efter det att verksamheten tidigare nästan kunde betraktas som driven i enskild firma av ägarna börsintroducerades 1992.

Detta får konsekvenser för speciellt två dimensioner som intresserar oss. För det första betyder det att de tre företagen har olika grader av öppenhet. De två börsnoterade är självklart frikostigare i sin informationsgivning än Bonnier, vilket är beklagligt då vi ju studerar ett medieföretag, vars tidningar kräver öppenhet av alla. För det andra så finns det vissa påtagliga skillnader i hur man hanterar de redovisningsmässiga effekterna av gjorda företagsköp. Inte ointressant med tanke på att alla tre företagen är och har varit engagerade i sådana aktiviteter som ett led i sina företagsstrategier.

Slutligen några ord om en maktkamp mellan Bonnier och Schibsted som ägde rum 2005. Schibsted försökte bl.a. genom att förvärva Alma Media komma över kontrollen av TV4. Men genom ett raffinerat upplägg lyckades Bonnier med hjälp av Proventus att förstärka sitt grepp om TV4 och den insatsen slutfördes nu när TV4 avfördes från börsen. Schibsted fick skrinlägga sina planer på att äga en svensk TV-kanal.

Stefan Melesko

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.