Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Starkt resultat av EK-koncernen

Publicerad: 29 Augusti 2006, 12:05

EK-koncernen gör ett starkt halvårsresultat, och ökar vinsten från fjolårets 7 miljoner till årets 20. Den nya packsalen, en investering på 40 miljoner, lägger grunden för ytterligare resultatförbättringar, när Folket kan produceras i egen regi.


Eskilstuna-Kuriren är koncernens ekonomiska lokomotiv. Under första halvåret har såväl annonsintäkterna som upplageintäkterna ökat och resultatet har fördubblats till 25 miljoner. Samtidigt har Katrineholms-Kuriren hållit sitt resultat och Folket minskat sin förlust förhållandevis fjolåret.

– Koncernen går bra, säger vd Hans Rinkeborn. Vårt bekymmer är Folkets upplaga.

Folket har tappat kraftigt under första halvåret. Förklaringen är ett starkt 2005, med tidningens hundraårsjubileum, då nya läsare lockades att testa Folket. Det ledde till ökad upplaga, för första gången på flera år.

¬- E-K ökar i upplaga något, men inte så att det kompenserar Folkets tapp, säger Hans Rinkeborn.

Men det intressanta är att Folket inte tappar i räckvidd. Den läses lika mycket, men det är färre som betalar. Dubbelläsningen och arbetsplatsläsningen ökar. När Eskilstuna-Kuriren tog över socialdemokratiska konkurrenten Folket fanns möjligheten till en effektiv produktion inom egna företaget som en förutsättning. När Folkets tryckavtal med VLT i Västerås nu löper ut tas tryckningen hem till EKs tryckeri i Eskilstuna.  Det är ett av skälen till den omfattande upprustningen av packsalen. Hastigheten i produktionen har ökat, och kapaciteten i trimning och ibladning.

Tryckflytten – från ett tabloidtryckeri till ett berlinertryckeri – ger Folkets nya förutsättningar. ¬- Vi hoppas locka läsare och prenumeranter till Folket i samband med övergången den 1 januari, säger Hans Rinkeborn.

Anders  Ahlberg

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.