Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 6 Februari 2018, 09:19
Investeringarna minskade med 9,3 procent i januari. Men det är ändå den näst bästa mätningen i Mediebyråbarometerns historia. I år har också internetkategorin ersatts av tre nya.
Under januari investerades 1,1 miljarder kronor i reklam via mediebyråer. Men januari 2018 var den bästa månaden någonsin så det innebar ändå en minskning med 9,3 procent.
”2018 uppvisar höga nivåer trots röda siffror på sista raden. De totala medieinvesteringarna föll med 9,3 procent, jämfört med samma månad 2017, och nedgången drabbade i princip samtliga mediekanaler. Men, januari 2018 är den näst starkaste månaden i Mediebyråbarometerns historia! Endast förra året var starkare, så nedgången är främst ett tecken på mycket starka jämförelsesiffror och inte en avmattning av annonsmarknaden som fortsatt går mycket starkt, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i en kommentar.
I år hade kategorin internet försvunnit och ersatts av kategorierna online display, online video och sociala medier. Av dessa minskar display mer än snittet, video mindre och sociala medier visar en svag ökning.
”En nyhet är att vi nu väljer att publicera kategorin internet i tre underkategorier. Denna kategorisering har implementerats succesivt hos mediebyråerna sedan januari 2016, men viktigt att jämförelsetal med tidigare år används med viss försiktighet. Det ska bli mycket intressant att följa de nya kategorierna under året”, säger Staffan Slörner.
Axel Andén