Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Starkt 2010 av dagspressen

Publicerad: 15 Februari 2011, 09:58

Dags- och kvällspressen kom igen starkt i fjol. 2010 ökade annonsförsäljningen med 10 respektive 17 procent. Så de olyckskorpar som spått dagspressens död har varit ute i ogjort väder konstaterar IRM:s vd Magnus Anshelm.


Ämnen i artikeln:

IRM

Att dagspressen skulle komma igen efter tappet 2009 på närmare 20 procent var inget som förvånade IRM:s vd Magnus Anshelm:

Vi vet vilken kraft det finns i en konjunkturväxling. Så alla som trodde att dagspressen var nere i brygga och aldrig skulle komma upp på fötter igen hade fel.

Storstadspressen ökade med 11 procent i fjol. Övrig morgonpress med 9 procent. Tillsammans med kvällspressens ökning på 17 procent betyder det att dagspressen gick bättre än marknaden som helhet.

Så hög tillväxt kommer inte dagspressen att ha i år tror Magnus Anshelm:

Går det riktigt bra går man lika bra som marknaden. Men sannolikt blir det något lägre. Det beror bland annat på hur konjunkturerna håller i sig och vad som händer på räntemarknaden.

Reklammarknaden som helhet växte med 9 procent. Såväl tv- som internetreklam nådde rekordnivåer ifjol. Tillväxten för tv-reklamen blev 18 procent och för nätannonseringen 14,5 procent.

Men störst procentuell tillväxt stod webb-tv för. Där var ökningen omkring 200 procent. I reda pengar motsvarar det en försäljning på över 150 miljoner kronor.

Så det börjar vara en mediekanal att räkna med. Webb-tv är nu större än bio till exempel, säger Magnus Anshelm.

Något som inte tagit fart ännu är den mobila marknadsföringen. Mycket beroende på att det inte finns tillräckligt bra utrymmen i mobilerna. Men där kommer det att hända saker snart tror Magnus Anshelm. Speciellt kopplat till utvecklingen av appar.

Under 2011 kommer IRM att börja mäta annonsförsäljningen när det gäller läsplattor också. Siffrorna kommer att finnas som en egen kategori under respektive huvudkanal. Förhoppningen är att de ska vara med redan i redovisningen av första kvartalets försäljning.

I år kommer också IRM att släppa prognoser vid fyra tillfällen i stället för två som det varit innan.

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.