Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Starka svenska intressen i Media Norge

Publicerad: 8 Januari 2007, 10:23

Den nya norska mediakoncernen, Media Norge, ska noteras på Oslo Börs redan i september. Svenska intressen blir starkt företrädda i koncernen, där den näst störste aktieägaren blir Nya Wermlands-Tidningen. Dessutom ska Svenska Dagbladets chefredaktör, Lena K. Samuelsson, ingå i Media Norges styrelse.


En förutsättning för att Media Norge ska kunna bildas är förstås att de båda myndigheterna Medietilsynet och Konkurransetilsynet ger grönt ljus till fusionen av Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad och Fædrelandsvennen. Planen är att de båda instanserna får sex månader respektive 100 dagar på sig att behandla sammanslagningen, om den godkänns av tidningarnas bolagsstämmor den 15 februari.

Om Media Norge hade funnits idag skulle den ha haft 4,9 miljarder svenska kronor i omsättning och ett resultat före skatt och avskrivningar på 741 miljoner.
Schibsted, som har ägarintressen i samtliga tidningar som ingår i Media Norge, har förpliktat att sälja sig ned till 50,1 procent. Det blir en betydande utförsäljning av aktier: vid bildandet av Media Norge får nämligen Schibsted 68,32 procent av aktierna. Efter två år kan dock Schibsted öka sin ägarandel till högst 65 procent; efter sju år finns det inga ägarbegränsningar för Schibsted.

Den näst störste ägaren i Media Norge blir Nya Wermlands-Tidningen med 4,27 procent. Idag äger Nya Wermlands-Tidningen  20 procent av Bergens Tidende. Därefter kommer Stig Fredrikssons båda bolag, Vinkelaften och Herenco, som får ägarandelar på 2,14 respektive 2,02 procent i Media Norge. Dessa båda bolag äger idag tillsammans 20,6 procent av Stavanger Aftenblad. Stig Fredriksson är motståndare till fusionen och kan därför komma att spela en viktig roll på tidningens bolagsstämma den 15 februari.

Vid ett möte för press och investerare som Media Norges projektgrupp höll på trettondagsafton i Oslo redogjorde gruppens ordförande, Birger Magnus, för Media Norges utbytespolitik:
– Koncernen har som överordnad riktlinje att utbytet ska utgöra mellan 35 och 60 procent av resultatet efter skatt, men är samtidigt upptagen av stabilitet i utbytet över tid. Under år med svagare konjunktur eller särskilt krävande investeringar kan utbytet upprätthållas så länge koncernens kapitalstruktur tillåter det.

– Media Norge har som mål att bli det ledande mediabolaget i Norge. Det ska kännetecknas av innovationsförmåga och systematisk utveckling av nya produkter på alla tillgängliga områden, såväl regionalt som nationellt, framhöll Birger Magnus.

I Media Norges styrelse blir Birger Magnus, som väntat, ordförande. Bland de övriga ledamöterna i styrelsen, som ska bestå av nio personer, märks Svenska Dagbladets chefredaktör Lena K. Samuelsson, styrelseordförandena Jan Einar Greve och Ådne Kverneland i Bergens Tidende respektive Stavanger Aftenblad. De anställda får tre representanter och en observatör i styrelsen.
Christer  Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.