Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Starka reaktioner på JP:s dödsbilaga

Publicerad: 29 Oktober 2013, 09:38

Jönköpings-Posten ger idag ut bilagan Livet & Döden. Läsarreaktionerna har strömmat in.


Ämnen i artikeln:

Jönköpings-Posten

Bilagan som kom med tidningen i morse handlar om vad som händer när någon dör. Den innehåller bland annat reportage och konsumentjournalistik.

Alla kommer vara med om att någon nära dör. Sorgen kan du aldrig ta bort, men hur ser branschen ut, vad kostar det hur pratar man med barn om det, sådana ämnen kan vi belysa, säger Kerstin Arwidson som varit ansvarig för bilagan.

Vi har försökt hitta en annan ton än det högtidliga språket. Ett bärande reportage handlar om två föräldrar som mist sitt yngsta barn i självmord. Du ska veta att vi har gråtit här på tidningen

Reaktionerna har strömmat in på Twitter, Facebook och mejlen.

Det är en oerhört stark berättelse som många hör av sig om. Nu fick jag precis ett mejl här ”Tack för bilagan. Jag har läst alltsammans”. Det här är ju så djupt mänskliga saker och det är många som blivit väldigt berörda.

Kerstin Arwidson trodde att det skulle bli svårt att få människor att prata.

Men folk vill gärna prata, det finns ett behov av det.  Det har varit helt fantastiskt att göra den här bilagan.

JP har även sålt in en hel del annonser på bilagan, enligt Jönköpings-Postens ansvarige utgivare Mats Ottosson.

Det är glädjande att både läsare och annonsör tagit emot bilagan så positivt. Det ger anledning att göra om projektet nästa år och även att hitta på andra annorlunda teman som är både journalistiskt väl motiverade och kommersiellt gångbara.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Jönköpings-Posten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.