Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Stark sommar för landsortspressen

Publicerad: 23 Augusti 2011, 05:35

Medieinvesteringarna i landsortspress ökade under sommaren, visar Sveriges Mediebyråers barometer.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Juni var en svag månad, när investeringarna backade med 1,2 procent jämfört med samma månad i fjol. I juli ökade investeringarna med 11,9 procent.

Perioden januari – juli är den ackumulerade ökningen 12,4 procent.

I juni ökade landsortspressen med 0,6 procent, medan kvällspress minskade med 3 procent  och storstadspress med 13 procent.

I juli ökade investeringarna i landsortspress med 22 procent och i storstadspress med 3 procent. Investeringarna i kvällspress minskade med 9 procent.

Mediekategorier som ökar i juni 2011:

DR/Annonsblad                            90 procent

Radio                                          44 procent

Övrigt                                          35 procent

Bio                                              26 procent

Utomhus/Trafikreklam                   16 procent

Sök                                               3 procent

Mediekategorier som ökar i juli 2011:

Bio                                              42 procent

DR/Annonsblad                            41 procent

Utomhus/Trafikreklam                   25 procent

Landsortspress                            22 procent

Sök                                             18 procent

Internet                                        17 procent

Övrigt                                             5 procent

Storstadspress                               3 procent

Mediekategorier som minskat i juni 2011:

Fackpress                                         -2 procent

Kvällspress                                        -3 procent

Populärpress                                     -7 procent

Internet                                              -7 procent

TV                                                     -8 procent

Storstadspress                                 -13 procent

Mediekategorier som minskat i juli 2011:

Populärpress                                   -4 procent

Radio                                              -6 procent

Kvällspress                                      -9 procent

Fackpress                                      -10 procent

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.