Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Stark reklamseptember i Danmark

Publicerad: 4 November 2008, 05:56

Den danska annonsmarknaden har till och med tredje kvartalet ökat nästan lika mycket som under 2007. September kallar Mediawatch.dk en "supermånad". Internet och tv går bra, men pappret har det tufft.


Hittills i år har medieinvesteringarna på danska marknaden ökat med 5 procent. Under september ökade reklamköpen med 20 procent till 600 miljoner danska kronor, motsvarande nästan 800 miljoner svenska kronor.

Internet ökade med 43 procent, tv med 28 procent under månaden, skriver Mediawatch.dk som har DRRB – Danmarks motsvarighet till Sveriges Mediebyråer och Reklamförbundet – som källa.

Tidningarna har det dock tufft. Till och med tredje kvartalet hade dagstidningarna tappat 6 procent, magasinen 5 procent och fackpressen 11 procent. I september tilltog tendens, dagstidningarna tappade 10 procent, magasinen 8 och fackpressen 23 procent.

Det fjärde kvartalet är en annan historia. De experter och rådgivare Medawatch talat med räknar med snabb inbromsning.

Reklamutvecklingen i Danmark 2008. Index 100=2007. Källa: Mediawatch/DRRB

{embed class_sfx=-inner&where=category&where_id=28}

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.