Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Stampen tar över VLAB – men fortsatt osäkert för 7 Dagar

Publicerad: 4 Mars 2005, 13:27

Stampen köper Gisabs ägarandel i Västsvenska Lokaltidningar (VLAB). Men det innebär inte med automatik att utgivningen av gratistidningarna 7 Dagar är räddad. - Läget är fortfarande osäkert, säger Viveka Hedbjörk, vd för VLAB.


VLAB har fram tills nu ägts till 60 procent av Göteborgs-Postens moderbolag Stampen och till 40 procent av Gratistidningar i Sverige AB (Gisab, ett helägt dotterbolag till danska Söndagsavisen, som ger ut ett 30-tal Mitt-i-tidningar i Stockholm).
För en vecka sedan aviserade Gisab att man drar sig ur VLAB. I dag slutfördes förhandlingarna mellan ägarna.
– Stampen förvärvar vår del, säger Per Bowallius, vd för Gisab.
VLAB ger ut sex gratistidningar i Västsverige och har ett 30-tal anställda.
Bolaget redovisade en förlust på 18 miljoner kronor i fjol. Ett resultat som var sämre än förväntat.
Viveka Hedbjörk, vd för VLAB, säger att läget för tidningarna är fortsatt osäkert.
– Det nya är att Stampen nu har full kontroll att hitta alternativ. Jag räknar med ett besked inom en snar framtid, säger hon.
På frågan hur försäljningen har gått efter nyår svarar hon att ”det snurrar på rätt bra”.
– Dessutom är våra räckviddssiffror bra, särskilt i Partille, där vi ligger på 71 procent, säger Viveka Hedbjörk.
Gisabs dotterbolag S-post  kommer också att lägga ner sin distributionsverksamhet i Malmö och Göteborg. Tolv fast anställda och ett stort antal tidningsutdelare berörs.
– Vi fokuserar på Stockholm och Mälardalen. Där har vi vår basverksamhet och där finns det möjlighet att tjäna mer pengar. Mediekakan är stor, säger Per Bowallius.
I Göteborg räknar Viveka Hedbjörk med att man kommer att lösa distributionsfrågan utan större problem.
YLVA CARLSSON

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.