Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Stampen startar telemarketingföretag

Publicerad: 15 Februari 2011, 07:21

Göteborgs-Posten, Promedia och Mediabolaget Västkusten startar ett telemarketingföretag med 50 - 60 anställda.


Ämnen i artikeln:

Stampen

Det nya företaget, Biztalk, ska sälja prenumerationer på koncernernas tidningar. Företaget kommer att ha 50 – 60 säljare på deltid, de flesta kommer från GP. Ytterligare personal kommer att anställas till stödfunktioner

GP:s marknadsdirektör Helena Johnson är styrelseordförande och Henrik Thored blir vd i Biztalk, som kommer att ha sina lokaler i GP-huset i Göteborg.

Kommer ni att behöva säga upp folk?

Det är egentligen bara GP:s säljare som berörs eftersom övriga haft externa säljbolag. Och GP:s säljare har erbjudits jobb i det nya bolaget.

Varför startar ni det nya bolaget?

För att kunna dra nytta av den kompetens som finns inom koncernen. För att kunna prata ihop oss om säljstrategier och kampanjer och kunna benchmarka mot varandra.

Varje tidning  ger Biztalk uppdrag utifrån sin egen försäljningsstrategi men det är Biztalk som fördelar resurserna och bestämmer vilka säljare som ska sälja vilken tidning. De tre  affärsområdena Göteborgs-Posten, Promedia och Mediabolaget Västkusten, får en egen kontaktperson/coach på Biztalk.

Initialt sänks inte kostnaderna när det nya bolaget startas  men på sikt är målsättningen att få ner kostnaderna för prenumerationsförsäljningen. Och att kvaliteten och försäljningen ska öka.

Förlorar man något på att prenumerationsförsäljarna inte finns i tidningshuset?

Det är en utmaning, och det är lite upp till oss i bolagen också. Vi måste jobba med vår närvaro och skapa lite tidningskänsla för säljarna. Det kommer att vara jätteviktigt.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Stampen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.