Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Stampen ska dubblera storleken och värdet

Publicerad: 27 Februari 2008, 09:24

Stampen-gruppen ökade omsättningen med nästan 70 procent, från 3 till 5 miljarder under 2007. Rörelseresultatet förbättrades samtidigt från 7,4 procent till 11,2. - Vårt mål är att fördubbla omsättningen en gång till under de närmaste fem åren, säger vd Tomas Brunegård.


Stampens snabba expansion gör att det inte är helt lätt att jämföra resultaten mellan åren. Företagen i sfären har omgrupperats kraftigt, senast som en följd av att Nerikes Allahanda-koncernen köpts in i gruppen och lagts samman med VLT-koncernen i Promedia.

Vinstnivån har höjts och hamnar för hela gruppen på 512,7 miljoner efter finansiella poster, mot 184 miljoner 2006. I det ingår reavinster på 273 miljoner, samtidigt som goodwillavskrivningarna höjts med 33 miljoner till 88,5.

Tomas Brunegård säger att han är nöjd, eftersom förändringar i sig kostar. Gruppen har i processen tagit en del engångskostnader.

Soliditeten finns inte med i bokslutsmaterialet. Enligt Tomas Brunegård ligger det på strax under 40 procent och att det stämmer med Stampens ambition.
– Vi tittade på börsen för några år sedan, då låg bolagen där på mellan 30 och 40 procent.

Stampen får kritik för att gå för hårt fram med tidningsföretagen i sfären. Redan bra resultat ska höjas ännu mer. Tidningsgrupperna ska finna synergier, dra ner kostnader och öka intäkterna.

Promedia med tidningarna kring VLT och Nerikes Allehanda ska förbättra resultatet med 100 miljoner. Tidningarna på västkusten, i Mediebolaget Västkusten, med bland andra TTELA, Bohusläningen, Hallands Nyheter och Hallandsposten ska på motsvarande sätt förbättra med 40 miljoner.

I en debattartikel på medievarlden.se skriver Berlingkoncernens vd Thomas Grahl: ”Nu ska de istället tillmötesgå krav på kännbara kostnadssänkningar där resultatet i första hand – och för flera år framöver – går till att betala av på Stampens höga banklån.”

Tomas Brunegård förklarar åtgärderna med att det inte fungerar att vara passiv och bli ett offer. Lokala tidningar måste utvecklas – ”vi måste komma åt utvecklingsfrågorna” – och det kan inte de enskilda tidningsföretagen klara, när det till exempel handlar om nätet och mobilt.

– Vi måste ta ledningen. Och det är en smärtsam process på företagen.

För att få kraft till utvecklingen flyttas en del resurser från gamla verksamheter till nya, som Stampen Media Partner med sajter som familjeliv.se och brollopstorget.se, samt utvecklingsbolaget Mkt media.

Vilket är resultatmålet för 2008?

– Vi ger inga prognoser. Stora processer kostar. Men vi ser ljust på 2008.

Och han vill förtydliga kraven som ställs på tidningsföretagen:
– Vi är långsiktiga. Full effekt av åtgärderna förväntar vi oss till andra halvåret 2009.

Stampen ska fortsätta att växa, och växa snabbt. Från en omsättning på 5 miljarder idag till 10 inom fem år. Samtidigt ska värdet av gruppen dubbleras. För att få mått på det använder man – i brist på en traditionell börsvärdering – en kassaflödesmodell.

– 50 procent av ökningen ska komma från nya områden, säger Tomas Brunegård.
De nya områdena definieras i fyra motsatspar, moget-tillväxt, analogt-digitalt, gammalt-nytt och Sverige-utlandet.

I expansionen, håller ni er till medier?
– Det är det vi kan.

Tomas Brunegård talar om expansionen som ett redskap, ”vi ska använda vår fart”.
– Vi ska göra en lågkonjunktur till vår vän.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.