Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Stampen: Rationaliseringarna ger full effekt

Publicerad: 1 December 2010, 10:51

Kostnadsrationaliseringarna inom Stampen har gett full effekt under 2010. Koncernen har de senaste åren gjort ett förvärv varannan månad.


Ämnen i artikeln:

Stampen

Stampen utvecklas positivt och i nivå med mediemarknaden i övrigt. Dock återhämtar vi oss bättre än beräknat och strukturomvandlingen har inte slagit så hårt som vi trodde. Vi kan konstatera att kostnadsrationaliseringarna ger full effekt, säger Eva Arvidsson, Ekonomidirektör.

Vad gäller förvärv så har vi haft hög takt rakt igenom 2009-2010, i snitt ett bolagsförvärv varannan månad.

Hur går de olika delarna inom Stampen: GP, Promedia, Mediabolaget Västkusten, Gisab, Stampen Media Partner, V-tab?

Alla delar utvecklas positivt och i nivå med marknaden i övrigt. GISAB, Mitt i-tidningarna i Stockholm, går mycket bra med en hög rörelsemarginal samtidigt som man befinner sig på en mycket expansiv marknad. Där ser vi en stor potential.

Våra sociala medier går också riktigt bra. Som exempel kan vi nämna Familjeliv.se som med sina över 500.000 unika besökare per vecka alldeles nyligen blev utsedd till årets bästa community av tidningen InternetWorld.

Hur går Stampen 2011?

Vi kommer att fortsätta utvecklas positivt i takt med en förbättrad konjunktur.

Är ni på fast mark när det gäller belåningen?

Ja!

Finns det en risk att organisationer som ställts om för att klara lågkonjunktur är sämre rustade att klara en högkonjunktur?

Nej, vi anser inte det. Nyckeln till att klara av lågkonjunkturer är att kunna hantera högkonjunkturer. Detta har vi lärt oss. Vi har under lågkonjunkturen haft ett fortsatt fokus på utvecklingsfrågor och investeringar som gör oss väl rustade att klara en högkonjunktur.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Stampen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.