Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Stampen ökade

Publicerad: 23 Februari 2011, 10:10

Stampen ökade intäkterna och rörelseresultatet 2010. Framför allt Göteborgs-Posten, Promedia och Gisab har gått bra, enligt koncernens vd Tomas Brunegård.


Ämnen i artikeln:

Stampen

Intäkterna ökade med 2,5 procent till 5 196 (5 072) miljoner. Annonsintäkterna har ökat med 8,6 procent.

Rörelseresultatet blev 289 (214) miljoner. Efter justering för jämförelsestörande poster är det en förbättring med 225 miljoner. Rörelsemarginalen blev 5,2 (4,2) procent.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 402 (271) miljoner

”Vi har klarat att hantera såväl den mycket djupa konjunktursvackan som den strukturella förändringen av användarnas beteenden med bibehållet starkt ekonomiskt resultat under de senaste två åren. Vändningen i konjunkturen har inneburit att alla våra tidningar haft en fantastisk resa,  där 2009 års arbete inneburit en flygande start. Inte minst gäller det Göteborgs-Posten, Promedia och GISAB som utvecklats till en mycket framgångsrik strategisk investering, kommenterar Tomas Brunegård, vd och koncernchef Stampen-gruppens bokslutskommuniké 2010.

Omsättning per affärsområde:

Resultat per affärsområde:

V-tab försämrade resultatet, enligt boslutskommunikén beror det på förvärv som försämrar rörelseresultatet men stärker marknadspositionen ”resultatet av investeringar och förändringsarbetet har inte realiserats under 2010, vilket inneburit ett försämrat resultat. V-TAB har beslutat genomföra ett resultatförbättringsprogram på MSEK 95, vilket skall vara genomfört vid utgången av 2012”, skriver Stampen i boslutskommunikén.

Så här gick det för repsektive affärsområde:

Här finns boksultskommunikén att ladda ner.

Medievärlden söker Stampens vd Tomas Brunegård.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Stampen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.