Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Stampen Medias vd om nedtrappningen av annonsaffären

Publicerad: 28 Maj 2018, 10:09

Johan Hansson VD GP Stampen Media Bild Stefan Berg

Stampen Media säger upp ett 20-tal tjänster och räknar med att ett 20-tal annonssäljare går med ett frivilligt erbjudande. Nedbemanningen är en del i en större omställningsprocess mot läsarintäkter, enligt vd:n Johan Hansson.


Förra veckan skrev i om Stampens dramatiska nedbemanning med 20 uppsägningar och dessutom frivilliga avgångsavtal.

Så här blir nedbemanningen i detalj: Cirka 10 ska sägas upp på marknadsavdelningen som idag består av 30 tjänster. Framför allt handlar det om marknads- och kommunikationstjänster. Ytterligare 10 sägs upp inom administration. Dessutom ska alla annonssäljare utom KAM-säljarna i Göteborg och Stockholm erbjudas ett frivilligt avgångspaket och där räknar företaget med att ytterligare cirka 20 tjänster försvinner.

Stampen Medias vd Johan Hansson tror inte att det kommer att påverka intäkterna nämnvärt.

– När det gäller säljarna skulle jag säga att det är en anpassning till de annonsintäkter vi tar in nu. Det handlar om en anpassning till färre kunder som inte borde leda till något intäktsbortfall. De övriga uppsägningarna är en del av en större transformationsprocess som handlar om vårt strategiskifte till läsarintäkter.

Vad innebär det strategiskiftet konkret?

– Vi har en uttalad strategi att de resurser vi har att arbeta med så långt som möjligt ska läggas på innehållsproduktion, teknik och produktutveckling. Vi har det senaste året förstärkt redaktionerna med ett 30-tal tjänster för att prioritera innehållsskapandet. Annonsaffären är fortfarande väldigt viktig men intäkterna därifrån blir mindre över tiden.

Idag är det fler som jobbar med annonser än med prenumerationer på de flesta tidningar, tror du att det kommer att se ut så i framtiden?

– Jag skulle säga att annonsavdelningen över tid på de flesta ställen kommer att ha färre anställda än de har idag medan pren-marknad-produktutveckling knyts närmare varandra som en enhet, och det är den man lägger resurserna på, tillsammans med innehållsproduktionen som ju är det helt centrala.

– Men vi ser att annonsörernas behov också förändras. Att exempelvis kunna erbjuda self service lösningar blir viktigare framöver.

Men kommer inte lokaltidningarna alltid behöva lokala säljare, på samma sätt som de alltid kommer att behöva lokala reportrar?

– Jag delar uppfattningen att det är viktigt med lokal försäljning som är nära och tillgänglig för de kunder som vill ha det och för de större kunderna. Men det finns en stor grupp mindre annonsörer som har helt andra möjligheter att annonsera på våra olika plattformar idag och som vill kunna göra det själva via self service.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.