Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Stampen köper mobil marknadsförare

Publicerad: 2 Juli 2009, 05:45

Stampen köper Mobiento av Edda Media (Mecom). Företaget har 25 anställda och jobbar med mobil marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

MobientoStampen

Stampens affärsområde Stampen Media Partner köper Mobiento för en hemlig summa.

– Vi har ett område som handlar om att hjälpa företag att skapa egna mediekanaler, där bland annat Appelbergs (kundtidningar) och Dobb Production (Tv-produktionsbolag) ingår. Här passar Mobiento in väldigt fint. Med digital teknik blir det billigare att själv bygga en kanal till kunden än att köpa plats, säger Pelle Mattisson, affärsområdeschef Stampen Media Partner.

Vad är Mobiento bra på?

– Att förklara för företag hur de ska använda den mobila kanalen i sin verksamhet, och att skapa lösningar som leder till en affär. Mobiento har haft flera hundra uppdrag, och den erfarenheten är unik. Företaget är prisbelönt och ledande i Norden på mobil marknadsföring.

Kan Mobiento och Adeprimos mobila portaler samverka på något sätt?

– Mobientos affär är att jobba med mobil marknadsföring för företag, om exempelvis H&M vill kommunicera direkt med sina kunder. Mkt media är ett utvecklingsbolag med delvis andra ägare än Stampen, som vänder sig inåt mot bolagen. Men det finns potential för samarbeten, man skulle kunna tänka sig att Mobiento får utnyttja Mkt medias plattformar.

Pelle Mattisson betonar dock att det inte är syftet med köpet.

– För Stampen handlar det framför allt om att komma in i ett område med ett duktigt team som expanderar internationellt inom en spännande och växande bransch.

Grundarna blir kvar i företaget för att driva bolaget vidare inom Stampen-gruppen som ett dotterbolag. Bolaget har 25 anställda i Stockholm, Oslo och Köpenhamn och kunder som Volvo Cars, H&M, Adidas, Snickers, Amnesty med flera. I Mobiento ingår även Sveriges största mobila annonsnätverk Adiento.

Stampen vill inte offentliggöra köpesumman.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

MobientoStampen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.