Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Stampen förbättrar resultatet

Publicerad: 24 Augusti 2012, 07:50

Stampens intäkter från den digitala sidan ökade med 50 procent under årets första sex månader.


Ämnen i artikeln:

Tomas BrunegårdStampen

Totalt ligger koncernens intäkter kvar på samma nivå som i fjol, 2,7 miljarder men rörelseresultatet har förbättrats med 24 miljoner till 138 miljoner kronor. Det trots  att annonsintäkterna minskat med 8 procent jämfört med samma period 2011.

Tappet på annonssidan är något som vd Tomas Brunegård är mindre nöjd med. Trots att resultatet inte är sämre än övriga tidningsbranschen generellt.

Jag tycker ändå att vi kunde agerat snabbare och bättre. Omställningstakten både hos oss och i branschen har gått för sakta.

Att koncernen klarat av att leverera det Tomas Brunegård kallar goda resultat i dessa tider menar han ändå är positivt.

Och att vi på den digitala sidan fortsätter att expandera.

Men det gäller att hålla i kostnaderna. Inte minst på Promedia och GP pågår stora projekt för att kostnadsrationalisera för att möta upplagenedgången. Eller i klartext, minska antalet anställda.

Tomas Brunegård menar att det inte nödvändigtvis kommer att gå ut över produkterna att personalen minskar.

Ny teknik gör att vi kan jobba på nya sätt. Och i vårt fall är det så att den lokala journalistiken och den lokala annonsförsäljningen alltid kommer att ha hög prioritet.

Ämnen i artikeln:

Tomas BrunegårdStampen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.