Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

ST och Dagbladet storsatsar på div IV-fotboll

Publicerad: 20 maj 2014, 06:38

På fredag är det derby i Njurunda. Två division IV-lag möts i en het match. Då och där är det också premiär för Sundsvalls Tidning och Dagbladets nya satsning där lokalfotboll bevakas som vore det Champions Leauge.


Ämnen i artikeln:

Sundsvalls TidningDagbladet

Matchen mellan Essvik och Svartvik beskrivs som slaget om Njurunda. En lämplig start för ST och Dagbladets nya satsning Månadens Match menar ST:s chefredaktör Anders Ingvarsson.

Åtta personer ingår i teamet som ska sköta hela sändningen. Det blir försnack en halvtimme innan avspark samt intervjuer och analyser i halvtid och efter matchen. Allt ska sändas direkt med nätet men också gå att titta på i efterhand.

Ambitionen är att matcherna i satsningen ska bevakas som om det var lag i Champions Leauge som drabbade samman enligt Anders Ingvarsson.

Finns det ingen risk att tittarna upplever det som lite löjligt, det är ändå bara division fyra?

Man kan se det så. Och vi har pratat om det. Men det handlar om ton och upplägg och jag är övertygad om att vi kommer att sköta det bra, säger Anders Ingvarsson.

Det finns en plan för vilka de övriga matcherna i serien kommer att bli men då det inte är klart med alla tillstånd vill inte tidningarna gå ut med det.

Men det kommer att vara en spridning både mellan herrar och damer och i länet.

Månadens Match är inte gratis att producera. Mellan 10 000 och 20 000 per sändning räknar ledningen att de ska kosta att göra. Men sedan det blir också intäkter från sponsorer och annonsörer.

Vi har redan räknat hem det här, säger Anders Ingvarsson.

Sändningarna kommer inte att vara Plus-märkta, det vill säga kräva att tittaren är prenumerant. Inte i år i alla fall. Strategin är att i nuläget visa upp sajternas innehåll och locka nya besökare.

Men slår det väl ut kan det mycket väl hända att det blir för betalande kunder nästa säsong, säger Anders Ingvarsson.

ST:s sportchef Roland Engström är programledare. Och hela produktionen görs av tidningarnas medarbetare.

Det är otroligt hur snabbt de nått en sådan hög nivå, säger Anders Ingvarsson.

Han konstaterar också att även den här satsningen redan är i hamn ekonomiskt tack vare sponsorer och annonsörer.

För att marknadsföra Mitt i Maten blir det också reportage i Mittmediaägda gratistidningen Sundsvalls Nyheter i samband med varje avsnitt.

Den når fler och andra läsare än betaltidningarna, säger Anders Ingvarsson.

”Vi gör lokal fotboll med bygdens lag”

Ämnen i artikeln:

Sundsvalls TidningDagbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev