Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

SR utvecklar playfunktionen

Publicerad: 25 Augusti 2015, 12:19

Presenterar fyra förändringar för att förenkla och förbättra lyssningen.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Radio

I dag släpps en uppdatering av Sveriges Radio Play. I den nya versionen är det framför allt fyra större förändringar som SR Play-lyssnarna kommer att märka av. Bland annat uppmärksammar applikationen när det görs extrasändningar på grund av stora nyhetshändelser. Dessutom ska det inom en snar framtid vara möjligt att starta om sändningen för den som missat början.

Samtliga fyra förändringar:

1. Tydligare extrasändningar och sportsändningar. Nya uppdelningar i direktfliken i SR Play ska göra det mer lättnavigerat och lättare att hitta programinformation.

2. Pushnotiser vid stora nyhetshändelser. Funktionen ska minska risken för att lyssnarna oavsiktligt missar Ekots extrasändningar.

3. Backa och pausa i direktsändningar. Det blir möjligt för lyssnarna att pausa och/eller hoppa fram eller tillbaka även i direktsänt material.

4. Adaptive streaming. Ska göra det enklare att få bästa möjliga ljudkvalitet.

Sveriges Radios utvecklingsblogg står att konsekvensen av att dagens digitala tjänster generellt håller en hög standard är att publikens förväntningar ständigt ökar och krav ställs på såväl bättre innehåll som bättre gränssnitt.

Henrik Tornberg, tf produktägare mobilappar, skriver: Direkt är en viktig del av vår radiosjäl, och trots att poddlyssningen går upp är publiken för direktsänt fortfarande störst eftersom FM-radio når så många svenskar. Men när publiken går över från analog till digital direktlyssning märker vi att det medför ökade krav på enkelhet och bra användarupplevelse.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Radio

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.