Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

SR, SVT och UR vill ansluta sig till MO på nya plattformar

Publicerad: 25 September 2013, 07:45

Public service-bolagen vill ansluta sig till ett gemensamt medieetiskt system med de plattformar som idag inte granskas av GRN.


De tre public service-bolagen anser, i sitt remissvar till Utgivarna, att förslaget till gemensamt medieetiskt system inte är genomförbart i nuläget. De efterlyser vidare utredning och bland annat en historisk jämförelse av praxis inom PO respektive GRN.

Public service-bolagen ser några specifika svårigheter. En är kravet på opartiskhet som bara public service har. Men framför allt gäller det risken för dubbelprövning då delar av gransknigen även i fortsättningen måste skötas av Granskningsnämnden. Public service-bolagen ser en risk för att många kommer att anmäla till båda instansernaoch att de då kan få motstridiga beslut.

”PS-bolagen kan mot bakgrund av det anförda inte acceptera ett medieetiskt system som innebär att bolagens publiceringar kan komma under prövning av två olika organ utifrån två olika regelsystem.”, skriver de i remissyttrandet.

Däremot öppnar de för möjligheten att ansluta de plattformar som idag inte granskas av Granskningsnämnden för radio och tv (GRN). Det innebär de delar av sajterna som inte är identiska med sändningarna, samt publiceringar i sociala medier. Det skulle i så fall ställa följande krav, enligt public service-bolagen:

- Att prövningen sker helt enligt samma regelverk som gäller för Granskningsnämndens prövning.
- Att anmälningar från andra än direkt berörda kan prövas. (Eftersom PS-bolagen verkar ”i allmänhetens tjänst”)
- Att det är företaget och inte ansvarig utgivare som ställs till svar. (Eftersom ansvaret för att verksamheten bedrivs i enlighet med sändningstillståndet och radio- och tv-lagen är företagets)

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.