Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

SR: Ingen grund för samarbete med Mittmedia

Publicerad: 17 Mars 2015, 11:42

SR har inget intresse av ett samarbete av den typ Mittmedias redaktionella chef AnnaKarin Lith skissat på. Dessutom skulle den hälsosamma konkurrensen försvinna då, menar programdirektör Björn Löfdahl.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Radio

Att public service skulle vara en garant för god journalistisk kvalitet över hela landet stämmer inte menar AnnaKarin Lith, redaktionell chef på Mittmedia. Hon tycker därför att det vore lämpligt med ett pilotprojekt i Dalarna där P4 outsourcar sin nyhets- och sportbevakningen till Mittmedia.

De lokala tidningarna täcker ofta en eller ett par kommuner med superlokal bevakning, medan Sveriges Radios lokala kanaler har 5 15 kommuner i områdena utanför Stockholm, på regional nivå, vi bevakar inte samhället med samma utgångspunkter, så finns därmed ingen grund för ett sådant samarbete. Det anser programdirektör Björn Löfdahl.

Dessutom skulle ju den hälsosamma konkurrens, som bevisats gynna både public service och kommersiella tidningar försvinna. Mittmedia skulle få nyhetsmonopol, vilket knappast gynnar publiken, demokratin, eller långsiktigt ens Mittmedia som företag.

Sveriges Radio baserar sin nyhetsverksamhet på trovärdighet och oberoende, bärande principer för public service. Nyhetsarbetet i Sveriges Radio kan därför inte göras av utomstående kommersiella parter, eftersom oberoendet då påverkas anser Björn Löfdahl.

Om vi skulle utöka eller fördjupa vårt lokala arbete vore det naturligare att göra det i egen regi; dels med tanke på synergier i dagens organisation, men dels också eftersom vi proffs på radioproduktion och utveckling av radioformat och radiomedarbetare.

Det finns inte heller något större utrymme för mer lokalt.

Att utveckla och fördjupa det lokala arbetet skulle kräva mer resurser och mer plats i FM-nätet. Eftersom det i dag finns vare sig nya pengar eller nya frekvenser är en sådan utveckling inte aktuell.

I den stigande digitala densitet som innebär att innehåll, nyheter, händelser och skeenden förmedlas som ett digitalt dis från kommunala hemsidor, privatpersoner på Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat med mera så finns nyheter överallt, producerade av många konstaterar Björn Löfdahl.

Spridning och delning är den digitala utvecklingens väsen. Konkurrensen behövs för att driva på och utveckla nya och spännande former för hur allt förpackas och blir en relevant berättelse för användaren i sitt sammanhang, på dennes villkor. Det är nyhetsjournalistikens stora utmaning.

Mittmedia gör gärna radio åt P4

Ämnen i artikeln:

Sveriges Radio

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.