Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Spotify blev Rising Star of the North på Sime

Publicerad: 12 November 2009, 18:46

Priset för Rising Star of the North gick i år till Spotify. Sime Grand Prize gick till Apple iPhone.


Ämnen i artikeln:

SpotifySimeTobiiIphone

SIME Grand Prize (går till storbolaget i Norden som bäst lyckats använda digitala strategier):

Apple iPhone
Juryns motivering: Vinnaren förändrade inte bara vårt sätt att se på en mobil enhet, utan utmanade en hel bransch. Mobilanvändare över hela världen fick en ny vän som kunde tillföra något ”roligt” och ”nyttigt” till vårt vardagsliv. Industrin fick en väckarklocka som utmanade landskapet för gott genom att ge makten till användaren och affärerna till utvecklarna. Effekterna syns i det stora antal appstores och liknande tillbehör som lanserats av de ”äldre” aktörerna i branschen.

SIME Rising Star of the North (unga och lovande företag från hela Norden.):

Första pris: Spotify

Juryns motivering: ”Den digitala utmaningen mot musikindustrin lanserades av skandinaviska hjärnor, det pirat-erades med hjälp av skandinaviska uppfinningar och teknik, och nu är lösningen är också skandinavisk. Årets No1 Rising Star of the North skapade ett av de hetaste Internetföretagen, ett företag som ytterligare framhöll Skandinaviens tioåriga position som nummer 1 i Internetentreprenörskap. Ett företag som gjorde att de bästa hjärnorna, kapitalisterna och även musikmogulerna reste till Stockholm ? to be Spotified.?”

Andra pris: Zendesk

Juryns motivering: ”Internet har öppnat en mer direkt kanal mellan kund och företag än någonsin tidigare. Att hantera kommunikationsflödet är lika utmanande för såväl stora som små företag, vid varje interaktion finns risk för en borttappad relation. ?Årets tvåa infriar löftet att leverera enkel, prisvärd, mjukvara on-demand. Företaget är fokuserat på det allra viktigaste; att hjälpa andra företag att tillhandahålla support i världsklass till sina kunder.”

Tredje pris: Tobii

Juryns motivering: ”En gammal sanning om marknadsföring är att hälften av den inte behövs. Men utmaningen är att ta reda på vilken halva. Vår bronsmedaljör gör sin beskärda del av att hitta rätt halva. Ett helt annat område är användargränssnitt där trenden länge har gått mot naturlika lösningar. Kan det vara mer naturligt än det här? Och slutligen en ädel bonus – de kan göra livet enklare för handikappade och stödja medicinsk forskning.”

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

SpotifySimeTobiiIphone

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.