Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sportchefer om de hårda puckarna

Publicerad: 17 december 2012, 07:59

Det svåra är inte att göra tidiga sportsidor eller att jobba mer digitalt. Det svåra är att få intäkter. Så resonerar några av Mittmedias sportchefer.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Det är bra med tydliga signaler från ledningen om hur den tänker sig framtiden. Det menar Roland Engström, sportchef på Sundsvalls Tidning.

Att göra en så radikal förändring av arbetet som att ha pressläggning redan på eftermiddagen är en omställning.

Men klart görlig.

Det mentala förberedelsearbetet har redan startat på hans redaktion.

Och vi ska ju inte göra det här i morgon. Det handlar om något som kan ske om ett, två eller tre år.

Hur tror du att läsarna reagerar?

Det blir säkert jobbigt för vissa. Vi har fortfarande läsare som bara har papperstidningen och inte läser oss digitalt. Men de är inte så många ändå. Och den dag när det här sjösätts är de ännu färre.

Hur tror du att ledarna för klubbarna reagerar på det här?

De är människor de också. De har också förändrat sina medievanor. Det finns nog en del av dem som slutat läsa oss i papper också. Vi får inte glömma det.

ST har medvetet väntat med att lägga ut vissa nyheter på nätet för att inte konkurrenten Dagbladet ska få med det i sin papperstidning.

Men efter nyår är vi i samma bolag, så då behöver vi inte tänka så längre.

I Gävle har sedan några år tidningarna en gemensam sportredaktion så där finns inte det problemet. Sportchefen Stisse Åberg tror inte omställningen blir så svår. För dem.

Det är ingen skillnad att publicera sig i papper eller digitalt. Vi gör det vi ska. Då är det knepigare för de som ska se till att pengarna rinner in.

Det nya arbetssättet kommer att innebära mindre sport i papperstidningen. Delvis av ekonomiska orsaker det finns pengar att tjäna på att hålla nere formatet. Men också för att tiden inte räcker till.

Den totala mängden arbetskapacitet ökar inte. Så ska vi göra mer digitalt måste vi dra ner i print.

När den processen inleds gäller det att gå försiktigt fram. Och vara helt öppen mot läsarna om vad det handlar om menar Stisse Åberg.

Jag är livrädd för vad som kan hända annars.

Hur känns det nu?

Jag är inte uppgiven. Inte på något sätt. Jag har många artiklar kvar att skriva, säger Stisse Åberg.

Men samtidigt är det här den osäkraste tid jag varit med om. Jag har varit med på Stockholms-Tidningen och A-pressens konkurs, och jag var med när GD och Arbetarbladet slogs samman bland annat. Men det var småsaker jämfört med det här.

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.