Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

”Sportbladet ska inte vara bärare av sexism”

Publicerad: 2 April 2013, 07:03

Aftonbladet slutar publicera annonser för telefonsex. Även Expressen har slutat med sådana annonser. UPPDATERAD


Efter att fått frågan i radioprogrammet Medierna tog Jan Helin beslutet att sluta ta in porriga telefonsexannonser.

”Vi slutar att publicera de här annonserna. Sportbladet ska inte vara bärare av sexism.

Det kommer ta någon vecka före vi kan verkställa beslutet på grund av avtal och påskhelg. Men från och med den åttonde april publicerar vi inte längre dessa annonser.

I en god värld skulle detta betyda att Sportbladet nu säljer bättre, att fler kvinnor känner sig hemma i tidningen och dessutom får nya annonsörer som tycker att miljön nu har blivit skönare.”, skriver han på bloggen.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson svarar via mejl att telefonsexannonserna i sportbilagan är stoppade sedan en tid.

”Vi tar hela tiden ställning till vilka annonsörer som ska få exponera sina budskap i Expressen och en grundprincip är att vara mycket tillåtande mot lagliga affärsverksamheter och opinionsbildare, också man själv som utgivare kanske inte sympatiserar med alla budskap. Just så kallade telefontjänster står ju också under kontroll av det etiska rådet och annonserna från dessa bolag har i Expressen inte fått innehålla formuleringar om sexualitet och vi har heller inte accepterat några nakenbilder på kvinnor eller män. Möjligen är det denna restriktivitet som gjort att publiken inte har haft några synpunkter i någon större omfattning – jag har fått kanske tre mejl om sett sedan jag blev chefredaktör 2009. Men vi ser alltid över vad som får publiceras, och nu har vi sagt att vi inte har denna kategori i sportbilagan och därför är annonserna stoppade sedan en tid”.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.