Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sportbladet börjar använda en nyhetsbot​

Publicerad: 20 December 2016, 09:12

Aftonbladets Sportbladet lanserar en nyhetsbot som ska uppdatera Sportbladets publik om de viktigaste händelserna under Silly Season. "Efterfrågan är stor på att få nyheterna levererade på ett personligt sätt", säger Aftonbladets sociala medier-chef.


Ämnen i artikeln:

SportbladetAftonbladet

– Vi har märkt att vi har en stor och lojal publik inom sport och Silly Season. Under en längre tid har vi funderat på hur vi skulle kunna gå in i bot-världen och nu tror vi att vi hittat en bra match. Att vi kan erbjuda våra användare en häftig tjänst samtidigt som vi lär oss, säger Erik Carlsson, sociala medier-chef på Aftonbladet.

Sportbladets Silly Season-blogg, som har säsongspremiär i dag, rapporterar om fotbollstransfers och övergångar under Silly Season-perioden – när många spelövergångar görs och obekräftade rykten cirkulerar. Nyhetsboten ses som ett komplement till den redan befintliga bevakningen och syftet är att få användaren till Aftonbladets egen plattform:

– Det är lite som en flash-tjänst. Vi jobbar så att vi skickar folk vidare till Silly Season-bloggen.

Nyhetsboten ligger i Facebook-miljön och Erik Carlsson beskriver den som en privat betjänt som uppdaterar användaren om de områden den väljer att prenumerera på. Hur frekvent uppdateringen blir beror på hur många prenumerationer användaren väljer att ha.

– Det är en aktiv och frekvent miljö, men antalet notiser man får beror på hur många lag och spelare man följer. Vi har också en topp 7-funktion som ger en daglig nyhetssammanfattning.

Hur stor efterfrågan är på nyhetsbotar är svårt att säga, enligt Erik Carlsson, för i Sverige är det få som använder botar i dag. Erik Carlsson har ändå förhoppningar om att satsningen ska bli uppskattad:

– Vi har en lojal publik och vi märker att efterfrågan är stor på att få nyheterna levererade på ett personligt sätt.

Under transfersäsongen för Premier League gjorde den brittiska tabloiden en liknande satsning och använde en chattbott på Facebook Messenger som varje dag klockan fem skickade ut de fem viktigaste nyheterna. Men enligt Erik Carlsson har Aftonbladet inte hämtat inspirationen därifrån:

– Det finns ett 10-tal utländska medier som har sportbotar i olika former i dag. Men vi har inte tagit så mycket inspiration därifrån utan mer försökt hitta ett område vi tror på. Och vi tror på bloggen eftersom den har så lojala fans.

Den 26 december går nyhetsboten live, men redan nu finns den i en beta-version:

– Vi ser detta som ett första test och ett häftigt experiment. Efter den här månaden vill vi utvärdera hur boten tas emot och fungerar. Därefter får vi ta ställning till om vi vill bygga fler eller utveckla den här.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SportbladetAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.