Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sponsringen problem för SVT enligt Timbro-rapport

Publicerad: 26 Februari 2008, 16:41

Sponsringen är ett av Sveriges Televisions mest uppenbara problem. Det konstaterar frilansjournalisten Lisa Bjurwald, som på Timbros uppdrag granskat public service-företaget.


Hon har tittat på tillståndet i ”den stora public service-spelaren”, som får 4 miljarder av staten för sin verksamhet i SVT, SR och UR. Licenspengarna inbringar staten totalt 6 miljarder.

Den indirekta sponsringen är också ett ämne för Riksrevisionen, som just håller på med en granskning.

Sponsringen påverkar utbudet, konstaterar Lisa Bjurwald i rapporten Den ömtåliga plantan (rubriken lånad från SVT-chefen Eva Hamilton, som beskriver public service så). Reklamförbud råder, men SVT drar trots det in mellan 30 och 50 miljoner på sponsring, därutöver shoppades det SVT-prylar under 2006 för 6,5 miljoner.

Lisa Bjurwald tar vid sidan av sponsringen upp även upp ägarstrukturen, förhållandet till konkurrenterna och företagens självbild somsärskilda problemområden.

När de gäller ägandet jämför hon med BBC, som också ägs av en stiftelse, men där råder en öppenhet och man diskuterar offentligt vilka som ska sitta i stiftelsestyrelsen. Den öppenheten saknas i Sverige, konstaterar hon.

Vad gäller övriga problemområden frågar Lisa Bjurwald som det är riktigt att använda tv-avgifter för kritik av konkurrenter och om företagets – och dess anställdas – självbild verkligen stämmer med verkligheten.

Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer, betonade att det är viktigt att medier är etiska och berörde ett aktuellt exempel. Nyligen avslutade Stjärnorna på slottet-serien hade kontrakt med Mercedes och i ett av avsnitten exponerades bilmärket mycket kraftigt, vilket väckte viss uppmärksamhet.

SVT sätter sina ekonomiska ramar för programmen och produktionsbolagen får gå ut och ragga pengar för att vidga de ramarna, ”med eller utan SVT:s goda minne”, för att kunna göra programmen.

Det finnz en risk att förtroendekapitalet raseras, konstaterade Anders Ericson.

Han såg en förändring på sikt så att ”SVT får jobba med våra medlemmar, men det måste ske öppet, annars är det förödande för SVT:s existens”.

Peter Lundin, ordförande i oberoende tv-producenters förening, ställde frågan varför de 4 miljarder som public service får inte räcker och svarade själv genom att påpeka att 75 procent är bundet i fasta kostnader. TV4 har 25 procent av sin budget i fasta kostnader.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.