Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sponsringen gick om tv-reklamen under 2008

Publicerad: 14 April 2009, 07:34

I fjol gíck investeringarna i sponsring om tv-reklamen - som dessutom har internet i hasorna, visar IRMs statistik för 2008. I dagspress var det bara landsortspressen som inte tappade i kronor.


Ämnen i artikeln:

IRMSponsring

IRM konstaterar att 2008 blev rekordåret hittills i ”marknadskommunikation”. Evenemang och händelser bedöms intressantare av marknaden än traditionell annonsering. Sponsringen ökade med 11,6 procent till 5 144 miljoner och mässorna med 10 procent till  3 846 miljoner.

Den traditionella annonseringen ökar fortfarande mest på nätet, i fjol med 18,5 procent till 4 822 miljoner. TV ökade med 5,8 procent till 4 969 miljoner och är fortfarande den ledande kanalen.

Dagspress i storstad hade det tufft och fick känna av den ekonomiska nergången redan vid halvårsskiftet. Minskning i investeringar på 8,8 procent, 3 260 miljoner. Kvällspressen minskade också till 861 miljoner. Bara landsortspressen ökade, med 0,6 procent till 4 695 miljoner.

Populärpressen hade ett gott år och tog marknadsandelar med sin ökning på 11,5 procent till 897 miljoner, medan fackpressen tappade 3,2 procent ner till 1 624 miljoner.

Procentuellt bäst gick mobilannonseringen, som nästan fördubblade, men på en blygsam nivå – nådde 38 miljoner.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

IRMSponsring

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.