Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Spelstoppet gav Offside 500 nya prenumeranter

Publicerad: 18 Oktober 2018, 07:36

Johan Orrenius Foto: Ola Kjellbye

I går meddelade fotbollsmagasinet Offside att man från och med nu väljer bort spelannonser. Det trots att det innebär ett betydande intäktstapp. Beslutet fick närmare 500 personer att teckna prenumerationer.


Ämnen i artikeln:

Offside

Fotbollsmagasinet Offiside stoppar all spelreklam på samtliga plattformar med omedelbar verkan. Det kommunicerade redaktionen i går. Beslutet, som motiveras i text och en podcast, fick stor uppmärksamhet i mediebranschen – där intäkter från spelbolagen är viktiga för många aktörer. Skälen för Offsides beslut är flera, men redaktionen anger framför allt två: problemet med matchfixning samt tidningens journalistiska trovärdighet.

Johan Orrenius är chefredaktör på Fotbollsmagasinet Offside tillsammans med Anders Bengtsson. Han berättar hur beskedet togs emot av publiken:

– Reaktionerna från läsare och lyssnare blev större än vad vi hade trott. Vi är faktiskt överväldigade. Vi har också fått flera drabbande mejl från personer med spelmissbruksproblematik, eller från anhöriga till spelberoende. De historierna berör oss starkt. I princip alla reaktioner har varit positiva. Någon undrade om vi inte bara skjuter budbäraren genom att stänga ute spelbolag – det är ju till exempel givetvis inte spelbolagen som ägnar sig åt matchfixning. Jag förstår det argumentet. Men svarar att för oss känns ekvationen ”granskande reportage om matchfixning + annons därefter som uppmanar till spel” inte bra.

För Offside innebär beslutet att magasinet tappar omkring en fjärdedel av de totala annonsintäkterna. Därför vädjade man i går till publiken att stödja magasinet genom att bli en av Offsides supportrar genom att antingen teckna en prenumeration, bli månadsgivare eller skänka ett engångsbidrag.

Och uppmaningen gav effekt. Bara under gårdagen fick magasinet närmare 500 nya prenumeranter, berättar Johan Orrenius.

– Jag vet inte exakt i nuläget, men det är åtminstone upp mot 500 nya. Vilket är stort i vår värld.

Hur många nya månadsgivare har ni fått?

– 60, sist jag kollade. Det är ganska små summor men det gör ändå skillnad för oss. Ett alternativ för att försöka täcka upp för annonsbortfallet hade varit att omedelbart höja prenumerationsavgiften ytterligare – eller att till exempel ta betalt för Offsides podcast. Men vi tyckte att det kändes bättre att i stället erbjuda den här möjligheten för den som vill. Helt frivilligt förstås.

När det gäller vad de inkomna swishbidragen landade på under gårdagen är han mer osäker:

– Vågar inte svara på detta. Framför allt är det på prenumerantsidan där det har rört på sig.

Vad tror du om Offsides möjligheter att kompensera det här intäktstappet genom prenumerationer och läsarbidrag?

– Det är kanske lite tidigt att säga än. Men responsen hittills gör en i alla fall mycket hoppfull.

Johan Orrenius är glad över engagemanget hos publiken:

– Fantastiskt. Offside har alltid byggt mycket på närhet. Vi är ju ingen jättepjäs på mediemarknaden men de som gillar oss gör det ofta med ett engagemang som aldrig upphör att glädja mig. Sedan är det förstås extra kul om personer som aldrig tidigare läst Offside nu vill ge oss en chans. Med det sagt: nu gäller det för oss att leverera riktigt bra fotbollsjournalistik i numren som kommer.

Mer om beslutet

Offiside stoppar all spelbolagsreklam (2018-10-17)

Offsides Podcast: Avsnitt #232 Spelstopp (Cirka nio minuter in i avsnittet motiveras beslutet)

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Offside

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.