Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Spelbranschens Etiska Råd välkomnar TU:s initiativ

Publicerad: 6 Oktober 2015, 05:07

SPER, Spelbranschens Etiska Råd välkomnar TU:s rekommendationer till mediebranschen, men saknar en punkt.


Ämnen i artikeln:

Spelreklam

I lördags gick TU ut med ett initiativ till självreglering av spelannonserna genom att utforma rekommendationer för mediebranschen.

”Detta är ett initiativ som bör applåderas. Spelbranschens Etiska Råd, SPER, har efterlyst precis denna typ av ansvarstagande från mediebranschen eftersom en skärpt lagstiftning kan dröja flera år. Hela 70 % av spelreklamen kommer från bolag som inte har tillstånd i Sverige, och många gör reklam för nätcasino som inte tillåtet i Sverige. Ofta är denna reklam osund och oetisk. Med TU:s rekommendationer kan man komma en bit på väg och få bort de värsta avarterna.”, säger SPER:s generalsekreterare Maria Lindström i en kommentar.

Dock skulle Spelbranschens Etiska Råd vilja se ytterligare en punkt.

”SPER saknar dock en punkt i TU:s rekommendationer, nämligen att riskfyllda spel som nätcasino inte bör marknadsföras med höga bonusar. Bonusar är något som kan leda till spelproblem, eftersom de ofta är konstruerade så att man måste spela väldigt mycket för att få ut bonusen. TU:s initiativ för ansvarstagande är utmärkt. Nu hoppas vi på ansvar från TU och andra aktörer gällande att också få bort reklam med höga bonusar för riskfyllda spel.”

TU: Så hanterar vi spelannonserna

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Spelreklam

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.