Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Spelbranschen uppmanar pressen till mer måttfull spelreklam

Publicerad: 28 Mars 2019, 08:59

Placering och mängd spelreklam i medier kommer att diskuteras. På bild: Gustaf Hoffstedt, Jeanette Gustafsdotter och Ardalan Shekarabi. Foto: Lucas De Vivo

Foto: Jonas Hellsén

Spelbranschen vill att medierna ska ta ett ansvar för mängden spelreklam och för hur den placeras. Det samtidigt som ansvarig minister hotar med förbud om inte reklamen blir mer måttfull.


Ämnen i artikeln:

Spelreklam

Klockan 13 på torsdagen ska spelbranschens företrädare träffa civilminister Ardalan Shekarabi (S) för att presentera hur de ska få spelreklamen att bli mer måttlig. Misslyckas de kan ett förbud mot spelreklam vänta – vilket skulle vara ett dråpslag mot pressens reklamintäkter. Spelbranschen lade under förra året enligt DN 7,4 miljarder på spelreklam, varav stora delar går till olika medier. Under 2019 förväntas den siffran öka då reklamen numera är tillåten.

Kritiken mot den ökande spelreklamen har varit kraftig. Riksorganisationen Spelberoendegruppens ordförande Omid Rezvani kallar marknadsföringen för ”äcklig” i en intervju med Arbetarbladet.

”De 7 miljarder som satsades förra året kommer att överträffas i år när så många nya spelbolag tillkommit. Att ständigt bli matad med detta är en stor påfrestning för alla med spelberoende”, säger han till tidningen.

En undersökning visar att 70 procent av svenskarna är positiva till att förbjuda spelreklamen, skriver Expressen.

Ardalan Shekarabi har också kritiserat hur reklamen ser ut. På Di debatt skrev han tidigare i år efter att han kallat spelbranschens aktörer till ett möte om reklamen:

”Svenska folket är med rätta upprörda på den extremt aggressiva marknadsföringen av spel, och att mängden ökar i stadig takt”.

I den nya spellagen står det att marknadsföringen ska vara måttfull, men det gäller bara innehållet i annonsen, inte mängden.

Spelbranschen har nu tagit fram en serie riktlinjer för spelbranschens fortsatta marknadsföring. I ett inlägg på SvD debatt skriver två organisationer, Branschföreningen för Onlinespel (BOS) och Spelbranschens Riksorganisation, som representerar majoriteten av de spelbolag som är aktiva på den svenska spelmarknaden flera förslag på riktlinjer för att få en mer måttfull marknadsföring.

De flesta riktlinjerna handlar om innehållet i reklamerna. Men det handlar även om hur reklamen sänds ut i etern och i pressen. Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare på BOS som representerar 21 spelbolag, säger att de har haft möten med både TU och med flera aktörer på marknaden.

– Vi har diskuterat både mängden reklam och hur reklamen placeras. Det handlar exempelvis om att det inte ska vara spelreklam direkt i anslutning till marknadsföring för SMS-lån eller i anslutning till barnprogram, säger han.

Gustaf Hoffstedt säger att hur reklam sänds ut är svårt för dem att påverka. Därför behöver de samarbeta med mediebranschen.

– För vår del är det här den praktiskt svåraste frågan. Vi kan inte dela ut sändningsrättigheter till våra respektive spelbolag. Det vore olagligt. Däremot har medierna en möjlighet, eftersom det är de som har ett grepp om hur mycket reklam som hamnar hos dem, och hur de vill fördela den. Därför tycker vi att diskussionen med branschen är så viktig, säger han.

TU:s vd Jeanette Gustafsdotter säger att de haft ett enda möte med spelbranschens representanter hittills.

– Vi har pratat om det som har varit kritik mot spelreklamen. De har presenterat hur de ser på det och de riktlinjer som de tar fram. Det har inte varit mer. Det är inget samarbete eller så, säger hon.

Det finns inte några fler möten inplanerat mellan parterna, men Jeannette Gustafsdotter utesluter inte att de kan bli fler träffar.

– Vi har allt att vinna på att jobba tillsammans. Är det ett problem för allmänheten det som kommer ut till tittare, läsare och lyssnare så är vi sjävklart med i samtalen om hur det kan ändras, säger hon.

Lucas De Vivo

Reporter

Ämnen i artikeln:

Spelreklam

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.